چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه علّی بین درگیری تحصیلی، منبع کنترل و تابآوری تحصیلی صورت گرفت. شرکتکنندگان شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش، از پرسشنامههای تابآوری تحصیلی، منبع کنترل و درگیری تحصیلی استفاده شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از نرمافزار آموس و روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد که، با توجه به مقادیر شاخصهای بدست آمده، دادهها با مدل تحقیق برازش دارد؛ منبع کنترل بیرونی، متغیرهای درگیری تحصیلی، مسأله محور و مثبتنگر بودن، مهارتهای ارتباطی و جهتگیری آینده را به صورت مثبت پیشبینی میکند؛ متغیر درگیری تحصیلی قادر است مسأله محور و مثبتنگر بودن، مهارتهای ارتباطی و جهتگیری آینده را به صورت مثبت و معنادار پیشبینی کند؛ منبع کنترل بیرونی از طریق درگیری تحصیلی، تمامی ابعاد تابآوری تحصیلی را به صورت معناداری پیشبینی کند. بنابراین و با توجه به نتایج بدست آمده بدیهی است که افزایش گرایش به منبع کنترل بیرونی و به تبع آن افزایش میزان درگیری تحصیلی باعث ارتقای سطح مسأله محور و مثبتنگر بودن، مهارتهای ارتباطی و جهتگیری آینده در دانشجوان میشود
The present study was aimed to explain the causal relationship between academic conflict, external locus of control and academic resilience. Participants included 400 students from Lorestan University in the academic year of 2017-18, selected by simple random sampling method. In order to measure the variables of the research academic resilience, external locus of control and academic conflict questionnaires were used. To evaluate the proposed model, AMOS software and path analysis method were used. The findings showed that, according to the values of the indices, the data are fitted with the research model; the external locus of control, academic conflict, problem-oriented and positivist, skill of communication and future orientation Variable are positively predictive; academic conflict variable can positively affect the problem-orientation, communication skills and future orientation; Significant predictive value; external locus of control through academic conflict significantly predicts all aspects of academic resilience. Therefore, according to the results, it is obvious that increasing the tendency towards the external locus of control and consequently increasing the level of academic conflict will increase the problem-oriented and positivist level, communication skills and future orientation in the students
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: تاب آوری تحصیلی، منبع کنترل بیرونی، درگیری تحصیلی ١ - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ایران ٢ - دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ایران (نویسنده مسئول ) ٣ - استادیار مشاوره خانواده ، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ایران ٤ - استادیار روانشناسی کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ایران The Presenting Causal Predictive Model of Academic Resilience Based on the External Locus of Control (with an Intermediate Academic Conflict): Application of Path Analysis Mahdi Yousefvand, Ezzatollah Ghadampour, Masoud Sadeghi & Simin golam Rezaei Data of recript: 2018.
Moljord, Moksnes, Epsnes, Hjemeld &Eriksen 3.
یکی دیگر از تبیین های منطقی برای وجود رابطه بین منبع کنترل و تاب آوری تحصیلی را این است که بالاتر بودن افراد در منبع کنترل بیرونی، با افزایش احتمال بروز رفتارهای سالم در آنها ارتباط مثبت دارد.
The Relationship between Important Predictors of Educational Self-Self-Educational and Academic Resilience and Their Impact on the Academic Achievement of First-year High School Students in Ahwaz, Thesis of Ahwaz Shahid Chamran University[In Persian].
Mediating Resilience in the Relationship between Emotional Intelligence and Optimism with Mental Health of Students of Isfahan University, 2nd International Conference on Science and Technology Research, Turkey - Istanbul, Karin Institute of Education [In Persian].