چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین روابط ساختاری اعتماد سازمانی، اخلاق حرفهای و ساختار سازمانی با اثر بخشی مدرسه با نقش میانجی ارزشیابی عملکرد معلمان میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری اطلاعات، همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه دوره دوم نظری شهر ارومیه در سال تحصیلی 98-1397 میباشد که از بین آنها به روش تصادفی طبقهای نسبی و با بهرهگیری از جدول کرجسی مورگان، 306 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ارزشیابی عملکرد معلمان، پرسشنامه استاندارد ساختار سازمانی، اخلاق حرفهای، اعتماد و پرسشنامه تلخیص شده اثر بخشی مدرسه میباشد. روایی ابزارها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و پایایی ابزارها باروش آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22و AMOS 22 استفاده شد. ضرایب استاندارد مسیرهای ساختار به اثربخشی 47/0=β و اعتماد به اثربخشی 35/0=β و اخلاق حرفهای به اثربخشی 08/0=β و ارزشیابی عملکرد به اثربخشی 16/0=β معنیدار میباشد. همچنین نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد مسیرهای غیرمستقیم ساختار و اعتماد و اخلاق حرفهای به اثر بخشی از طریق ارزشیابی عملکرد معنیدار میباشد. با توجه به نتایج، ارزشیابی عملکرد میتواند رابطه بین ساختار و اعتماد و اخلاق حرفهای با اثر بخشی را تحت تأثیر قرار دهد.
The purpose of this study was to investigate the structural relationship between organizational trust, professional ethics, organizational structure and school effectiveness with mediating role of teachers’ performance evaluation. Research method was practical and structural equations model. The statistical population were all senior high-school teachers in Urmia city in the academic year of 2018-19 that between them utilizing Krejcie and Morgan table and proportionate stratified random sampling technique 306 teacher were selected as research sample. For data collection the researcher-made questionnaire for evaluating the performance of the teachers, the standard questionnaire of the structure, professional ethics, trust and an abridged questionnaire of school effectiveness were used. The construct validity and reliability of the instruments were tested and confirmed using confirmatory factor analysis and Cronbach’s alpha test; respectively. SPSS 22 and AMOUS 22 were two statistical soft-wares to serve the purpose of data analysis. The results showed that the standard coefficients of structure to effectiveness (0/47), trust to effectiveness (0/35), professional ethic to effectiveness (0/08) and performance evaluation to effectiveness (0/16) paths were significant. As well as bootstrap test results demonstrated that trust, structure, professional ethics to effectiveness by mediating of performance evaluation indirect paths were significant. According to these findings performance evaluation can effect on the relationship between trust structure, professional ethic and effectiveness.
خلاصه ماشینی:
ابزار پژوهش ، پرسشنامه محقق ساخته ارزشیابی عملکرد معلمان ، پرسشنامه استاندارد ساختار سازمانی، اخلاق حرفه ای، اعتماد و پرسشنامه تلخیص شده اثر بخشی مدرسه میباشد.
Structural Relationships between Organizational Trust, Professional Ethics, Organizational Structure with school Effectiveness with Mediating Role of Teachers’ Performance Evaluation Rahimeh Pourheydari, Maryam Sameri, Mohammad Hassani & Niloufar Motazanejad Data of recript: 2019.
لذا این تحقیق در نظر داد به تعیین روابط ساختاری اخلاق حرفه ای، اعتماد سازمانی و ساختار سازمانی با اثربخشی مدرسه با میانجیگری ارزشیابی عملکرد معلمان بپردازد.
با توجه به جدول شماره ٣، رابطه ساختار سازمانی (٠/٦٥)، اعتماد سازمانی (٠/٦٦)، اخلاق حرفه ای (٠/٤٨) و ارزشیابی عملکرد (٠/٥٥) با اثربخشی مدرسه مثبت و در سطح ٠/٠١ معنیدار است .
جدول ٥: نتایج مربوط به اثرات مستقیم متغیرهای پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٥، اثر مستقیم ارزشیابی عملکرد (٠/١٦)، ساختار سازمانی (٠/٤٧) و اعتماد سازمانی (٠/٣٥) و اخلاق حرفه ای (٠/٠٨) بر اثربخشی مدرسه مثبت و معنیدار میباشد.
Bootstrapping جدول ٦: نتایج مربوط به اثرات غیر مستقیم متغیرهای پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٦، میتوان گفت که ارزشیابی عملکرد نقش واسطه ای در ارتباط ساختار سازمانی، اعتماد سازمانی و اخلاق حرفه ای با اثربخشی مدرسه دارد.
بحث و نتیجه گیری این تحقیق با هدف تعیین روابط ساختاری اعتماد سازمانی، اخلاق حرفه ای و ساختار سازمانی با اثر بخشی سازمانی با میانجیگری ارزشیابی عملکرد معلمان ، انجام شد.
در این پژوهش اثرات غیرمستقیم اعتماد سازمانی و اخلاق حرفه ای و ساختار سازمانی بر اثر بخشی مدرسه با میانجیگری ارزشیابی عملکرد معلمان مورد تأیید قرار گرفت .