چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش رویکردهای شناختی در مقابله با استرس در داوران فوتبال بود و با روش توصیفی – همبستگی انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ 2900 داور فعال در کانال تلگرامی رسمی آکادمی داوران فوتبال ایران بودند که بهصورت تصادفی تعداد 251 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه منابع استرس داوران و رویکردهای شناختی، و در تبیین ارتباط بین متغیرهای پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان داد رویکرد شناختی بر استرس داوران تأثیر منفی و معناداری دارد. همچنین ابعاد رویکرد شناختی (رویکرد مثبت، رویکرد رفتاری و رویکرد منفی) به ترتیب بیشترین تأثرگذاری منفی را بر استرس در داوران فوتبال داشتند. بر این اساس مسئولین میبایست در ارائه راهکارها و برنامههای خود برای مهار، کاهش و مدیریت استرس داوران رشتۀ فوتبال روی مباحث و محتوای رویکردهای شناختی و ابعاد آن در قالب، کارگاهها، کلاسهای توجیهی، دورههای آموزشی متمرکز نمایند تا موجب افزایش سطح آمادگی داوران رشتۀ فوتبال برای مقابله با استرس شوند.
The purpose of this study is to determine the role of cognitive approaches in coping with the stress of football Referees that was done by descriptive-correlational method. The the statistical society of the study consist of all 2900 active referees (members) of Iran Football Referees’ Academy telegram channel, that 251 people of them were randomly chosen as samples. Referees’ stress sources and cognitive approaches’ questionnaire was used for accessing to the research’s purposes, and structural equations model was used to state the relationship between the research’s variables. The findings showed that cognitive approach has a negative and meaningful effect on referees’ stress. Also cognitive approach (positive approach, behavoral and negative approach) had the most negative effect on football referees’ stress by order. Accordingly, the authorities should present their own strategies and plans for controlling, reducing and managing the stress of football referees, by focusing on cognitive approaches’ issues and content, and its dimensions in the forms of workshops, Justification classes and training courses, to increase the level of football referees' readiness to cope with stress.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان تاريخ دريافت: 11/02/1398 تاريخ پذيرش: 27/08/1398 چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش رویکردهای شناختی در مقابله با استرس در داوران فوتبال بود و با روش توصیفی – همبستگی انجام شد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد استفاده از رویکرد شناختی میتوانند به عنوان یک استراتژی برای مقابله با استرس در داوران فوتبال مورد توجه قرار گیرد.
با در نظر گرفتن نتیجه این پژوهش، به نظر میرسد داوران میتوانند با بهکارگيري مقابله رویکرد شناختی از استراتژیهای لازم برای مهار و کاهش شرایط و موقعیتهای استرسزا برخوردار باشند تا در هنگام داوری، در فضای پر استرس قرار نگرفته و بتوانند بر روند مسابقه تمرکز کنند و بهترین عملکرد خود را اجرا نمایند و قضاوت مناسبی از خود نشان دهند تا ضمن حفظ جذابیت رویداد ورزشی و لذت بیشتر و هیجان بیشتر تماشاگر، بدون ایجاد هیچ مشکل و هرج و مرجی رویداد ورزشی برگزار شود.
همچنین بخشی دیگر از نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که بعد مثبت رویکرد شناختی با ضریب رگرسیونی برابر با 410/- بر استرس داوران فوتبال اثر معناداری دارد.
در این زمینه پژوهش حاضر بر اساس سبک رویکرد شناختی راهکارهایی را برای داوران فعال در رشتۀ فوتبال در داخل کشور ارائه کرده است.
The Relationship between Number of Spectators with Salivary Cortisol and Performance of Football Referees, Studies in Sport Psychology; (7), 83-92.
M (2017), Level of Anxiety of Iranian Referees: Self-awareness and Conflict Styles, Quarterly Journal of Sport Management and Motor Behavioral Management, No. 14, Pages: 25-15.