چکیده:
هدف این تحقیق بررسی اثربخشی سه پیش-تکلیف پادکست، برنامههای کوتاه ویدویی و آمادگی موضوعی بر عملکرد زبان آموزان در انواع تکلیف درک شنیداری بود. به این منظور، تعداد 63 آزمودنی پانزده تا سی ساله به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند و به هر گروه یک پیش تکلیف داده شد. پیش تکلیف شنیداری گروه اول فایلهای صوتی پادکست بود، گروه دوم برنامههای کوتاه ویدئویی را تماشا کردند و گروه سوم در مورد موضوع شنیداری گفتگو کردند. سپس هر سه گروه تکلیفهای پر کردن جای خالی و معما را انجام دادند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها پادکست عملکرد زبان آموزان را در انجام تکالیف به خوبی پیش بینی کرد. همچنین از تحلیل واریانس استفاده شد تا تعیین کند که آیا تفاوت معناداری بین تاثیرات این سه فعالیت بر روی عملکرد زبان آموزان وجود دارد. نتایج این مطالعه نشان داد که پادکست و برنامههای کوتاه ویدئویی نقش مهمی در درک مطلب شنیداری و تشویق زبان آموزان دارد. نتایج این تحقیق برای معلمان و تولیدکنندگان محتوا کاربرد دارد.
خلاصه ماشینی:
ویلیـز 11 __________________________________________________________________ 1 1- Buck 2- Medoukali 3- Safranj 4- Dictation 5- Information gap 6- Problem solving 7- Opinion exchange 8- Jigsaw task 9- Task-Based Language Teaching (TBLT) 10- Richards and Rogers 11- Willis (١٩٩٦) شیوة تکلیف محور را به عنوان رشد منطقی آموزش ارتباطی زبان ارایه می دهد، زیـرا آن بر پایه اصول متعددی است که تا حدی چارچوب آموزش ارتباطی زبان را می سازد.
به همین دلیل است که برخی از پژوهشگران مهارت شنیداری را مهارت سیندرلایی در یادگیری زبان می دانند (نونان، ٢٠٠٢) __________________________________________________________________ 1 1- jigsaw 2- Aronson 3- cooperative learning 4- Fill- in-the-gap 5- Nunan 6- receptive ٢-١- اهمیت مطالب واقعی ١ برای درک شنیداری برای آماده کردن زبانآموزان در واکنش صحیح به زبان گفتاری در خـارج از کـلاس درس، لازم است که مدرس زبان فرصت های زیادی در اختیار آنها بگذارد تا به نمونه های واقعی زبان در کلاس گوش کنند.
به عقیدة کارگزاری و زرین کمـر (٢٠١٤) __________________________________________________________________ 1 1- pre-task 2- Chastain 3- Underwood استفاده از پادکست در کلاسهای آموزش زبان، به زبانآموزان کمک می کند متن را بهتر متوجـه شوند و سطح درک شنیداری و در کل توانش زبان خود را افزایش دهند.
بـا توجه به نتایج این پژوهش ، می توان نتیجه گرفت که پادکست می تواند به زبانآموزان ایرانـی کـه انگلیسی برای آنها زبان خارجی محسوب می شـود کمـک کنـد تـا کـارکرد بهتـری در انجـام تکالیف پرکردن جای خالی و تکلیف معما در آزمون درک شنیداری داشـته باشـند.
The effects of (form-filling, matching, and sequencing) tasks on improving Iranian EFL learners’ listening comprehension (A study in Payame Noor University, Tehran, Iran).