چکیده:
هدف: مسئولیت پذیری جز عواملی است که در شکل گیری شخصیت دانش آموزان بسیار حیاتی است و بدین ترتیب عواملی مانند بهزیستی روانشناختی، خودپنداره رفتاری و عواطف مثبت و منفی میتواند در روند آن تاثیر گذار باشد. بدین ترتیب این پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی مسئولیت پذیری نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال شهر گرمسار بر اساس خودپنداره رفتاری و عواطف مثبت و منفی و بهزیستی روانشناختی انجام گردید. روش: این پژوهش با توجه به موضوع به روش توصیفی از نوع همبستگی اجرا شد. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر گرمسار در سال تحصیلی 1397-96 به تعداد 580 نفر بود که این تعداد در 8 مدرسه مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه پژوهش از طریق جدول مورگان تعداد 225 نفر انتخاب شدند. روش نمونه گیزی پژوهش به صورت خوشه ای بود. بدین ترتیب که از بین 8 مدرسه دوره متوسطه دوم. 4 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و از تمامی رشته های تحصیلی و تمامی پایه ها (انسانی، تجربی، ریاضی) نمونه انتخاب شد. ابزارهای پژوهش جهت جمع آوری داده ها پرسشنامه مسئولیت پذیری گاف - 42 سوالی(1982)، پرسشنامه خودپنداره رفتاری کارل راجرز، پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی واتسون و همکاران (1988) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بود. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که خودپنداره رفتاری با مسئولیت پذیری نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال شهر گرمسار رابطه معنی دار مثبتی در سطح 0.001 p< دارد. همچنین عواطف مثبت و منفی با مسئولیت پذیری نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال شهر گرمسار رابطه رابطه معنی دار در سطح 0.001p< دارد. همچنین بهزیستی روانشناختی با مسئولیت پذیری نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال شهر گرمسار رابطه معنی دار مثبتی در سطح 0.001 p< دارد. در نهایت تحلیل رگرسیون نشان داد که خودپنداره رفتاری و عواطف مثبت و منفی و بهزیستی روانشناختی قابلیت پیش بینی مسئولیت پذیری نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال شهر گرمسار را دارند. نتیجه گیری: مسئولیت پذیری نوجوانان میتواند از طریق بهزیستی روانشناختی، خودپنداره رفتاری و عواطف مثبت و منفی تحت تاثیر قرار گیرد.
Aim: Responsibility is one of the factors that are crucial in
the formation of students' personality. Thus, factors such as
psychological well-being, behavioral self-concept,, positive
and negative emotions can have an impact on the process.
Thus, the present study was conducted to investigate the
predictability of responsibility of adolescents in Garmsar city
on the basis of behavioral self-concept, positive and negative
emotions and psychological well-being. Method: This study
was a descriptive correlational study. The population of the
study consisted of 580 male students of second high school
Garmsar city during the years 2017-2018, which were
enrolled in 8 schools. According to the sample size of the
study which was 580 people and according to Morgan table
225 people were selected. The research method was cluster
sampling. Thus out of 8 secondary secondary schools. Grades
Four schools were randomly selected and sampled from all
fields of study and all levels (humanitiy, experimental,
mathematics). The research tools were Gaf-42-Questionnaire
of Responsibility (1982), Carl Rogers Behavioral Selfconcept
Questionnaire, Watson et al. (1988) Positive and
Negative Affect Questionnaire and Reef Psychological Wellbeing
Questionnaire (1989). Data were analyzed using
Pearson correlation coefficient and regression analysis.
Results: The results showed that behavioral self-concept had
a significant positive relationship with responsibility (p
<0.001). Positive and negative emotions also had a significant
relationship with responsibility (p <0.001). Also,
psychological well-being had a significant positive
relationship with responsibility (p <0.001). Finally, regression
analysis showed that behavioral self-concept, positive and
negative emotions, and psychological well-being were able to
predict the responsibility of adolescents in Garmsar city of 15
to 17 years. Conclusion: Adolescents' responsibility can be
influenced by psychological well-being, behavioral selfconcept
and positive and negative emotions.