چکیده:
انتخاب محتوی آموزشی مناسب یکی از عناصر مهم در آموزش اثربخش است، لذا هدف این پژوهش ارائه مدلی برای محتواهای آموزش کارآفرینی رشتههای علوم انسانی در آموزش عالی بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. جامعه پژوهش کلیه صاحبنظران حوزه کارآفرینی علوم انسانی شهر اصفهان در سال 1397 بودند. نمونهها با روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند که با توجه به اصل اشباع نظری 24 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه جمعآوری و با روش تحلیل مضامین آتراید استرلینگ در نرمافزار مکسکیودا نسخه 18 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که 134 مضمون پایه، 6 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر شناسایی که این محتواها در قالب یک مدل مفهومی در سه سطح خودآگاهی، خودکارآمدی و خودشکوفایی ترسیم گشت. خودآگاهی بهعنوان اولین سطح وابسته به ارائه شایستگیهای فردی، ادراکی و ارتباطی، خودکارآمدی بهعنوان دومین سطح وابسته به ارائه محتواهای شایستگیهای مدیریتی و شایستگیهای حرفهای و خودشکوفایی بهعنوان سومین سطح وابسته به ارائه محتواهای شایستگیهای توانگری بود. بر اساس نتایج، مدل محتواهای آموزش کارآفرینی نقش زیادی در ارائه یک آموزش هدفمند و همهجانبه برای رشتههای علوم انسانی در آموزش عالی دارد.
خلاصه ماشینی:
مجاب ، زیفاریان و دازیان ٥ (٢٠١٠) ضمن پژوهشی بر یازده نوع شایستگی در زمینه آموزش کارآفرینی برای دانشجویان فناوری اطلاعات تاکید کردند که این یازده شایستگی شامل مهارت های بین فردی و کار تیمی ، نوآوری ، بلندپروازی ، قابلیت انطباق و انعطاف پذیری ، ریسک پذیری ، تمایل به یادگیری ، خواندن و نوشتن ، ریاضیات ، علوم و فناوری ، ارتباط (شنیدن و صحبت کردن )، تفکر انتقادی و تحصیلی بودند که در دو طبقه کلی شایستگی فردی و تحصیلی قرار می گیرند.
Alonso-Gonzalez, Plata-Rugeles, Peris-Ortiz & Rueda-Armengot 3 .
Centobelli, Cerchione, Esposit & Raffa 5 .
مضامین آموزش کارآفرینی رشته های علوم انسانی در آموزش عالی در سطح اول (خودآگاهی ) (رجوع شود به تصویر صفحه) سطح دوم آموزش کارآفرینی (خودکارآمدی ): در این سطح فرایند تحلیل مضامین بیانگر این است که از ١٣٤ مضمون تعداد ٤٦ مضمون پایه مشترک به ٢ مضمون سازمان دهنده اصلی بنام های شایستگی های مدیریتی و شایستگی های حرفه ای و ٢ مضمون مذکور به یک مضمون فراگیر بنام خودکارآمدی تبدیل شدند.
مضامین آموزش کارآفرینی رشته های علوم انسانی در آموزش عالی در سطح دوم (خودکارآمدی ) (رجوع شود به تصویر صفحه) سطح سوم آموزش کارآفرینی (خودشکوفایی ): در این سطح فرایند تحلیل مضامین بیانگر این است که از ١٣٤ مضمون تعداد ٢٣ مضمون پایه مشترک به ١ مضمون سازمان دهنده اصلی بنام شایستگی های توانگری که مضمون مذکور به یک مضمون فراگیر بنام خودشکوفایی تبدیل شد.