چکیده:
مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر راهبردهای حل مساله در دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی از دیدگاه معلمان و مدیران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی زمینهیابی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان و مدیران مدارس دخترانه دوره دوم ابتدایی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برای معلمان 100 نفر و برای مدیران 60 نفر برآورد شد. نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و علاوه بر پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی به پرسشنامه محققساخته (40 سوالی) پاسخ دادند. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. دادهها با روش آزمون تی و با نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین نظر معلمان و مدیران از نظر نقش راهبردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر راهبردهای حل مساله و مولفههای آن شامل اعتماد به حل مساله، سبک گرایش- اجتناب و کنترل شخصی تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<p). بنابراین، معلمان و مدیران درباره نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر راهبردهای حل مساله در دانشآموزان دختر اتفاق نظر دارند.
خلاصه ماشینی:
Thoma, Schmidt, Juckel, Norra & Suchan 2 .
Legare, Mills, Souza, Plummer & Yasskin 3 .
Resing, Bakker, Pronk & Elliott 4 .
ضامنی و کاردان (١٣٨٩) ضمن پژوهشی با عنوان تاثیر کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی که بر روی ٨٨ نفر از معلمان شهرستان محمودآباد انجام دادند به این نتیجه رسیدند این شیوه بر تغییر نگرش ، تثبیت و پایداری مطالب درسی، مهارت استدلال ، قدرت خلاقیت (حل مساله ) و یادگیری فعال درس موثر بود.
در نتیجه پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر راهبردهای حل مساله در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی از دیدگاه معلمان و مدیران انجام شد.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین راهبردهای حل مساله و مولفه های آن شامل اعتماد به حل مساله ، سبک گرایش - اجتناب و کنترل شخصی در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس تفاوت معناداری وجود نداشتند.
نتایج پژوهش داییزاده و همکاران (١٣٩٢) نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مهارت های اجتماعی شامل برقراری ارتباط ، تفکر انتقادی، توانایی تصمیم گیری، حل مساله ، مشارکت و همکاری دانش آموزان سال سوم متوسطه موثر بود.
بنابراین از نظر معلمان و مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات بر راهبردهای حل مساله در دانش آموزان دختر نقش موثر و سازنده ای دارد و تفاوتی بین نگرش آنها در این موضوع وجود ندارد.
در نتیجه دیدگاه معلمان و مدیران که از یک گروه و طبقه میباشند در مورد نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر راهبردهای حل مساله در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی یکسان است .
Information and communication technology (ICT): A potent tool for problem-solving in business education program.