چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی بود. این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. برای انتخاب نمونه از میان اعضای جامعه تعداد 50 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقهای با روش آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) و خوشبینی تحصیلی (بیرد و همکاران، 2010) بودند که پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 90/0 و 94/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به طور معناداری باعث افزایش خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان شد (05/0>P). بر اساس نتایج برای بهبود خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان میتوان اقدام به آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی کرد.
خلاصه ماشینی:
برای مثال کلیری ، ولاردی و اشنادمن ٦ (٢٠١٧) ضمن پژوهشی با عنوان تأثیر برنامه بهبود خودتنظیمی بر مهارت های استراتژیک ، خودکارآمدی و پیشرفت ریاضی دانش آموزان متوسطه به این نتیجه رسیدند که آموزش خودتنظیمی با استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی باعث بهبود مهارت های استراتژیک ، خودکارآمدی و پیشرفت ریاضی دانش آموزان شد.
نتایج تحلیل کوواریانس در حالت چندمتغیری (رجوع شود به تصویرصفحه) بر اساس نتایج جدول ٢ روش آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی باعث بهبود حداقل یکی از متغیرهای خودکارآمدی و خوش بینی تحصیلی شد (٠٠٥ جدول ٣.
نتایج تحلیل کوواریانس در حالت تک متغیری (رجوع شود به تصویرصفحه) بر اساس نتایج جدول ٣ روش آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی باعث بهبود هر دو متغیر خودکارآمدی و خوش بینی تحصیلی شد.
در نتیجه هدف پژوهش حاضر شناسایی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و خوش بینی تحصیلی بود.
برای مثال کلیری و همکاران (٢٠١٧) ضمن پژوهشی به این نتیجه رسیدند که آموزش خودتنظیمی با استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی باعث بهبود خودکارآمدی شد.
در پژوهشی دیگر رهبر کرباسدهی و همکاران (١٣٩٧) گزارش کردند که آموزش راهبردهای خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی ) باعث بهبود خودکارآمدی تحصیلی شد.
همچنین دیگر یافته های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی باعث افزایش خوش بینی تحصیلی شد.
توصیه دیگر اینکه از روش آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی برای بهبود ویژگی های تحصیلی استفاده شود.