چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر راهبرد آموزشی KWL بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش همه دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستان شهرستان میاندواب در سال تحصیلی 96-1395 بود که تعداد دو کلاس با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و با روش تصادفی یکی بهعنوان گروه آزمایش و دیگری بهعنوان گروه کنترل انتخاب شد. گروه آزمایش 8 جلسه تحت آموزش راهبرد آموزشی KWL قرار گرفت. برای اندازهگیری دادهها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و آزمون معلمساخته پیشرفت تحصیلی استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در هر دو متغیر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانشآموزان تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر راهبرد آموزشی KWL باعث افزایش معنادار انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانشآموزان شد (001/0>P). با توجه به نتایج روانشناسان و مشاوران مدارس میتوانند از راهبرد آموزشی KWL برای ارتقای انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانشآموزان استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
Hassevoort, Khan, Hillman, Kramer & Cohen 2 .
Erkman, Canver, Handesart, Borkan & Sahan 4 .
Clark, Middleton, Nguyen & Zwick 5 .
Maulida & Gani همچنین پلاگینا، سوکولووا و گوربانکوف ١ (٢٠١٦) ضمن پژوهشی به این نتیجه رسیدند که راهبردهای آموزشی باعث بهبود انگیزش یادگیری یا انگیزش تحصیلی دانش آموزان می شود.
با توجه به نقش این راهبرد در انگیزش و یادگیری ، پیشینه پژوهشی اندک و عدم وجود پژوهش های داخلی منسجم درباره آن ، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر راهبرد آموزشی KWL بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس دین و زندگی دانش آموزان انجام شد.
نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری برای بررسی تاثیر راهبرد آموزشی KWL بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان (رجوع شود به تصویرصفحه) بر اساس نتایج جدول ٤ مقدار F محاسبه شده برای منبع گروه معنادار است (٠٠٠١ جدول ٥.
نتایج نشان داد که راهبرد آموزشی KWL به طور معناداری باعث افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان شد که این نتیجه با نتایج پژوهش های دیو (٢٠١٦) و پلاگینا و همکاران (٢٠١٦) همسو بود.
همچنین نتایج نشان داد که راهبرد آموزشی KWL به طور معناداری باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شد که این نتیجه با نتایج پژوهش های پاکپاهان و همکاران (٢٠١٧)، میولیدا و گانی (٢٠١٦)، دیو (٢٠١٦)، طاهری و محمدی (٢٠١٦)، محمود حنا و همکاران (٢٠١٥)، کوماری و جینتو (٢٠١٤) و تاک (٢٠١٣) همسو بود.
در نتیجه راهبرد آموزشی KWL از طریق فرایندهای توضیح داده شده باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود.