چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر آموزش های پیش دبستانی بر رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول پرداخته است. هدف مقایسه مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول ابتدایی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، با دانش آموزانی است که این دوره را نگذرانده اند. رو ش تحقیق،توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر الیگودرز بود که از بین آنها 43 نفر(دو کلاس) با روش تصادفی خوشه ای تک مرحله ای و با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند(21 نفر در یک کلاس پیش دبستانی رفته و 22 نفر در یک کلاس پیش دبستانی نرفته). نتایج فرمول مانووا نشان داد که بین دانش آموزان پایه اول پیش دبستانی رفته با دانش آموزان پیش دبستانی نرفته درابعاد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. این تفاوت در پیشرفت تحصیلی(361/13=f) از گروه پیش دبستانی نرفته بیشتر بوده و در بین ابعاد مهارت های اجتماعی بعد خودکنترلی(342/12=f) از بقیه ابعاد تفاوت و معنادارتری داشته است، که ناشی از تاثیر معنادار و اثرگذار آموزش های پیش دبستانی بر متغیرهایی چون پیشرفت تحصیلی و مهارت های اجتماعی بر روی دانش آموزان است.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون مانووا نشان داد که بین دانش آموزان پایه اول پیش دبستانی رفته با دانش آموزان پیش دبستانی نرفته در تمام ابعاد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد.
کریمی و همکاران (١٣٩٥)به بررسی تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی و نقش آن بر جنبه های فرهنگی و اجتماعی و روانشناسی کودک در مدرسه برای ادامه تحصیل پرداختند،با توجه به ابزار پرسشنامه که در اختیار والدین و معلمان قرار داده شد و همچنین مصاحبه ای که از معلم های مربوطه و صاحبان نظر در این خصوص به عمل آمد مشخص شد که دانش آموزانی 1.
اما تا کنون تحقیقی در خصوص تاثیر آموزش های این دوره بر مهارت های اجتماعی که متغیر مهمی برای زندگی در دنیای امروز است ، صورت نگرفته و تحقیق حاضر به بررسی این سوال می پردازد که آیا مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه اول ابتدایی پیش دبستانی رفته با پیش دبستانی نرفته تفاوت معناداری داشته است ؟ فرضیات تحقیق ١.
آزمون فرضیه اصلی : رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه اول پیش دبستانی رفته با پیش دبستانی نرفته تفاوت وجود دارد.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) برای مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی (رجوع شود به تصویرصفحه) مطابق جدول شماره ٨ بین مقیاس مهارت های اجتماعی در دانش آموزان پیش دبستانی دیده با سایر دانش آموزان تفاوت وجود دارد.
The Effect of TMPT program on pre-school childrens social problem solving skills.