چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازهگیری رهبری امنیت مدار انجام شده است. شیوه گردآوری دادهها، به صورت آمیخته (کمی-کیفی) از نوع طرح اکتشافی متوالی بود که در سه مرحله اصلی انجام گرفت. دادههای کیفی از طریق بررسی 32 واحد مطالعاتی به روش نمونهگیری هدفمند و همچنین مصاحبههای عمیق با 10 نفر از اعضای هیأت علمی و خبرگان آموزشی رشته مدیریت آموزشی و روانشناسی که به صورت هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب شدند، انجام گردید. جهت تحلیل اطلاعات از تکنیکهای نظریه داده بنیاد و رویکرد کدگذاری اشتراوس و کوربن استفاده گردید و دادهها با استفاده از نسخه 12 نرم افزار MaxQDA تحلیل و ابعاد و ویژگیهای این سبک رهبری شناسایی شد. در بخش کمی، پرسشنامه طراحی شده در یک مطالعه مقدماتی روی 10 نفر از خبرگان رشته مدیریت آموزشی و روانشناسی اجرا شد و روایی نسبی محتوایی آن مورد بررسی قرار گرفت و براساس آن به اصلاح پرسشنامه اقدام شد. سپس نسخه نهایی و اصلاح شده آن در اختیار 373 نفر از کارکنان (اداری و معلمان) مدارس دولتی شهر تهران قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه توسط صاحبنظران تأیید و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ (988/0) محاسبه گردید. برای آزمون ابزار اندازهگیری مزبور، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. با انجام تحلیل عاملی مرتبه اول ابزار اندازهگیری در 3 بعد اصلی و 16 مؤلفه فرعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول نشان از برازش مطلوب هر یک از گویهها با مؤلفههای فرعی داشت. نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد که هریک از مؤلفهها دارای بارعاملی مناسبی جهت پیش بینی ابعاد اصلی ابزار اندازهگیری رهبری امنیت مدار داشتند. در نهایت تحلیل عاملی مرتبه بالاتر حاکی از بارعاملی مطلوب هریک از ابعاد با ابزار اندازهگیری داشت. نتایج شاخصهای برازش، (x2/df) برابر با 59/2، (RMSEA) برابر با 065/0، (GFI) برابر با 98/0، (AGFI) برابر با 96/0، (CFI) برابر با 94/0، (NFI) برابر با 91/0 و (RFI) برابر با 96/0 نشان داد که ابزار اندازهگیری طراحی شده برای رهبری امنیتمدار از برازش بسیار مطلوب برخوردار بود.
خلاصه ماشینی:
داده های کیفی از طریق بررسی ٣٢ واحد مطالعاتی به روش نمونه گیری هدفمنـد و همچنـین مصـاحبه هـای عمیق با ١٠ نفر از اعضای هیأت علمی و خبرگان آموزشی رشته مدیریت آموزشـی و روانشناسـی کـه بـه صـورت هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب شدند، انجام گردید.
با توجه به اهمیت و نقـش رهبری امنیت مدار در ایجاد اثرات مثبت بر سازمان ها از جمله افزایش رضایت شـغلی و اثربخشـی رهبری و امنیت روانی (کومب ، ٢٠١١؛ خلیجیان ، ١٣٩١،١٣٩٢، ٢٠١٣)، کاهش رفتارهای تلافی - جویانه با نقش میانجی وجدان کـاری (اردلان و همکـاران ، ١٣٩٣)، اخـلاق کـاری (قلاونـدی و احمدیان ، ١٣٩٥)، عملکرد شغلی (نصیری ولیک بنی و سپهوند، ١٣٩٥)، تعهد سازمانی (مهـاجران و همکاران ، ١٣٩٥)، فضای اخلاقی و اعتماد سازمانی (احمدی و همکـاران ، ١٣٩٥)، رضـایت از کیفیت زندگی کاری (منصوری فرد و مهدیان ، ١٣٩٥) در دسترس نبودن مقیاسـی معتبـر و بـومی برای سنجش این سبک از رهبری در ایران به عنوان یک خلأ مطالعاتی محسوس بـه شـمار مـی - رود.
بخش کیفی مشتمل بر دو مرحله بود: مرحله اول (مشاهده و تحلیل اسناد): با توجه به جدید بـودن موضوع مورد بررسی و نیاز بودن به اسناد زیربنایی در حوزه مورد بررسی جهـت شناسـایی اسـناد معتبر و مرتبط با هدف پژوهش که توسط نویسندگان برتر و نویسـندگان دارای شـاخص اچ (H) بالا در این حوزه نگارش شده و نیز اسنادی که توسط معتبرتـرین نشـریات ایـن حـوزه بـه چـاپ رسیده از داده های حاصـل از پایگـاه اسـتنادی اسـکپوس اسـتفاده گردیـد.
A Qualitative Exploration of the Use of Attachment Theory in Adult Psychological Therapy.