چکیده:
مطالعه ی حاضر با هدف بررسی میزان قابلیت پیش بینی خوش بینی علمی دبیران بر اساس رهبری فناورانـه مـدیران و پذیرش نوآوری های آموزشی صورت گرفته است . روش این پژوهش ، از نوع توصیفی – همبستگی اسـت و جامعـه آماری پژوهش را تمامی دبیران شهر یاسوج به تعداد ٨٦٨ نفر در سال تحصیلی ٩٥ – ١٣٩٤ تشکیل مـی دهنـد. تعـداد ٢٦٦ نفر از دبیران طبق فرمول کوکران به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب و پرسشنامه های خوش بینـی علمی ، رهبری فناورانه و پذیرش نوآورهای آموزشی در میان آن ها توزیع گردید. جهـت تعیـین روایـی پرسشـنامه از روایی محتوا و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. اطلاعات بدست آمده در این پـژوهش بـا اسـتفاده از آمار توصیفی (فراوانی نسبی ، تدوین جدول ، انحراف استاندارد و میـانگین ) و آمـار اسـتنباطی (ضـریب همبسـتگی
پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان ) تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین رهربی انفورانـه مـدیران با خوش بینی علمی و پذیرش نوآوری های آموزشی با خوش بینی علمی دبیران رابطه مثبـت و معنـاداری وجـود دارد. همچنین رهبری فناورانه مدیران و پذیرش نوآوری های آموزشی پیش بینـی کننـده ضـعیفی بـرای خـوش بینـی علمـی دبیران هستند.
خلاصه ماشینی:
در ايـن ارتبـاط هسـيه و همکـاران ١ (٢٠١٤) در پژوهش خود به اين نتايج دست يافتند که رهبري فناورانه مديران بر آموزش نوآوري و بـه نوبـه خود به طور مستقيم بر خوش بيني علمي دانش آموزان تأثير مثبتي دارد.
اگرچـه تحقيقي به اين صورت که به طور همزمان ، هر سه متغير را مورد بررسي قرار دهد يـا خـوش بينـي علمي معلمان را بر اساس متغيرهاي رهبري فناورانـه مـديران و پـذيرش نـوآوري هـاي آموزشـي پيش بيني کند انجام نگرديده است .
براي جمع آوري اطلاعات در اين پژوهش از سه پرسشنامه خوش بيني علمي ، رهبري فناورانه و پذيرش نوآوري هاي آموزشي استفاده شده اسـت .
سؤال (١): آيا بـين رهبـري فناورانـه مـديران بـا خـوش بينـي علمـي دبيـران و مؤلفه هاي آن رابطه وجود دارد؟ شاخص هاي توصيفي مربوط به ضريب همبستگي بين رهبري فناورانه مديران و مؤلفه هـاي آن بـا خوش بيني علمي و مؤلفه هاي آن دبيران متوسطه شهر ياسوج در جدول (٢) ارائه گرديده است .
شاخص هاي توصيفي مربوط بـه خلاصـه مـدل رگرسـيوني ضـرايب همبسـتگي چندگانـه خـرده مقياس هاي ويژگي هاي رهبري فناورانه مديران و پذيرش نوآوري هـاي آموزشـي بـا خـوش بينـي علمي دبيران متوسطه شهر ياسوج با روش همزمان در جدول (٥) ارائه گرديده است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي ميزان قابليت خوش بيني علمي دبيران شهر ياسوج بر اسـاس رهبـري فناورانه مديران و پذيرش نوآوري هاي آموزشـي بـا روش توصـيفي از نـوع همبسـتگي صـورت گرفته است .
The Relationship among principals’ technology leadership, teaching innovation, and students’ academic optimism in elementary schools.