چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی متنـوع در کـلاس درس بـر نگـرش دانش آموزان نسبت به مدرسه انجام گرفت . روش انجام ایـن پـژوهش شـبه آزمایشـی بـوده و طـرح پژوهشـی مـورد استفاده در این پژوهش ، طرح پیش آزمـون و پـس آزمـون بـا گـروه هـای مقایسـه اسـت . جامعـه آمـاری شـامل کلیـه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم ، سال تحصیلی ٩٤-٩٣ در شهر چایپاره (استان آذربایجـان غربـی ) بـود کـه تعـداد ٤ کلاس (دو کلاس پسرانه و دو کلاس دخترانه ) هر کدام ٣٠ نفر، با استفاده از روش نمونه گیری خوشـه ای بـه عنـوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعـات از پرسشـنامه تجدیـدنظر شـده نگـرش نسـبت بـه مدرسه SAAS-R(مک کوچ و سیگل ، ٢٠٠٣) اسـتفاده شـد. تجزیـه و تحلیـل داده بـا اسـتفاده از نـرم افـزار آمـاری ٢١ SPSS و با روش های آماری تحلیل واریانس یک راهـه (ANOVA) و چنـد متغیـره (MANOVA) انجـام شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بکارگیری راهبردهای آموزشـی و انضـباطی متنـوع در کـلاس درس نسـبت بـه گروه کنترل به طور معناداری باعث افزایش نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه می شـود. هـم چنـین ، نتـایج تحلیـل واریانس چند متغیره نشان داد که گروه آزمایش ، نسبت به گروه کنترل در مولفه های نگرش نسبت به معلم و کـلاس
و ارزش گذاری هدف ها دارای نمرات بالاتر و معنادارتری بودنـد. بنـابراین مـی تـوان گفـت ، اسـتفاده از راهبردهـای آموزشی و انضباطی متنوع در کلاس درس روی نگرش دانش آموزان تاثیر دارد.