چکیده:
حمل و نقل از دیدگاه علوم مختلف دارای مفاهیم متنوعی است و از جنبههای مختلفی میتواند مورد بررسی قرار گیرد در برنامه ریزی شهری یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه حمل و نقل برون شهری مورد توجه قرار میگیرد موضوع مهم تصادفات جادهای و عواملی است که در بروز آن نقش ایفا میکند. لذا در همین راستا محقق در این پژوهش به عنوان یک پژوهش کاربردی به جمع آوری اطلاعات تصادفات صورت گرفته و برداشت میدانی این نقاط در طول مسیر همدان ملایر به صورت مشاهده مستقیم و تحلیل آن بر روی تصاویر هوایی منطقه پرداخته است. محقق در این تحقیق با تعیین دقیق نقاط مورد نظر در سالهای 92 و 91 ابتدا نسبت به دسته بندی نوع تصادفات اقدام و سپس اطلاعات را دسته بندی و در دیتا بیس نرم افزار Arc Gis وارد نموده است. نتایج تحلیلی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و نرم افزار مورد نظر بصورت نقطه ای و پهنه ای ویژگی مسیر در قالب نقشههای کاربردی ترسیم نموده است که در نهایت مسیر همدان – ملایر در چهار طیف، امن، نسبتا امن، خطر ناک و حادثه خیز پهنه بندی و راهکارهای لازم در کاهش تصادفات جاده ای ارائه گردیده است.
Transport from the perspective of different science concepts are varied, and can be examined from different aspects.One of the most important issues in the field of urban planning urban transport is considered an important subject of road accidents and the factors that play a role in its onset.The researchers in this study as an applied research conducted to collect accident information and harvest field of Malayer in Hamedan points along the way for direct observation and analysis on the aerial imagery of the region is. Researcher in this study to determine the exact points between 92 and 91 initially random and then information about the classification category and is entered in the database software Arc GisThe results of analysis using GIS and mapping software to just point and mapped out a route feature in the form of functional maps ,Finally, the Hamedan - Malayer in four-spectrum, safe, relatively safe, dangerous and accident-prone zoning and necessary measures to reduce road accidents is presented.
خلاصه ماشینی:
پهنه بندي تصادفات جاده اي با هدف تعیین نقاط حادثه خیز با استفاده از GIS(نمونه موردي مسیر همدان- ملایر) تاریخ دریافت مقاله:42/21/49 تاریخ پذیرش نهایی مقاله05/09: 95/ محمد رحمانی (استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان) چکیده حمل و نقل از دیدگاه علوم مختلف داراي مفاهیم متنوعی است و از جنبه هاي مختلفی می تواند مورد بررسی قرار گیرد در برنامه ریزي شهري یکی از مهم ترین مسائلی که در حوزه حمل و نقل برون شهري مورد توجه قرار میگیرد موضوع مهم تصادفات جاده اي و عواملی است که در بروز آن نقش ایفا میکند.
جدول (5): فاصله طبقاتی از مجموع فراوانی تصادفات منجر به جرح و فوت در تعیین سطوح پهنه ها در محور همدان – ملایر)1391( {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ماخذ:نگارنده با توجه به تجزیه و تحلیلی که طبق شاخصه کل (فوتی و جرحی) سال 1931 در نرم افزار انجام شده داده هاي جدول شماره(6) به عنوان نقاط نسبتًاً امن، خطرناك و حادثه خیز بر اساس کیلومتر مشخص گردیده است .
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} مأخذ: نگارنده / نقشه (1): توزیع فضایی و مکانی نقاط حادثه خیز بر حسب تعداد جرحی و فوتی در طول محور همدان- ملایر 1391ماخذ: نگارنده در مجموع از بررسی تحلیل اطلاعات بدست آمده از تصادفات منجر به جرح و فوت در سال 1931 که توسط نرم افزار ARC GIS به دست آمده می توان این نتایج را گرفت: 1.