چکیده:
اکثر شهرهای بزرگ دنیا به خصوص در کشورهای در حال توسعه با بحران جدی در حمل و نقل شهری مواجه میباشند، به همین دلیل این بخش توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. ترافیک شهرهای مختلف بنا به مقتضیات اجتماعی، فرهنگی، صنعتی، جغرافیایی و شهرسازی – از جمله وجود بافتهای فرسوده، عدم تبعیت فرم و شکل معابر از یک الگوی خاص توسعه (شعاعی، شطرنجی، هستهای، خطی و...)، عدم تناسب هندسی خیابانها و میادین – متناسب نیست. در کشور ما، با رشد بیرویه جمعیت و افزایش سریع تعداد وسایلنقلیه و در مقابل ثابت بودن معابر این معضل بیشتر خودنمایی میکند. معابر و کیفیت خیابانها، وضعیت جابجایی، منجر به تراکم اتومبیلها در مسیرهای ارتباطی میشود. شهر کرمان نیز بعنوان یکی از کلانشهرهای کشور از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مشکلات مهم ترافیکی شهرکرمان، مربوط به بسترسازی فرهنگی برای استفاده شهروندان از پلهای عابر پیاده است. هدف تحقیق حاضر، بررسی وضعیت موجود پلهای عابر پیاده و میزان استفاده و استقبال شهروندان از آنهاست. با توجه به هدف و موضوع مورد مطالعه، فرضیه تحقیق اینگونه بیان شده است: پلهای هوایی میتواند منجر به بهبود امنیت اجتماعی- ترافیکی شهر کرمان شود. روششناسی تحقیق توصیفی و تحلیلی میباشد، از روشهای کمی و کیفی (از قبیل مصاحبه، مشاهده) و پایش میدانی (کتب، مقالات، طرحها) استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بوده است. جامعه آماری مناطق 1و5، 197693 نفر بوده است که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران و جدول مورگان 384 نفر محاسبه شد. نتیجه آزمون آماری T تک نمونهای نشان داد مقدار SIG برابر با 067/ 0 شده و این مقدار بزرگتر از 05/ 0 شده است، به عبارتی شهروندان، پلهای هوایی را در کاهش بار ترافیکی مسیرهای ارتباطی شهر کرمان موثر ندانستهاند. بنابراین فرضیه تحقیق با ضریب اطمینان 95% مورد تایید است.
Traffic in various cities depending on the social, cultural, and industrial and urbanity pertinence of that situation have different reasons. Excessive population growth and quick increase of the number of vehicles in our country and on the other hand, fixed physical structure and quality of pathways and streets, and the transformation states, leads to vehicle compressibility in communicative routes. Kerman as one of the metropolises in Iran is not an exception. Since one of main traffic problems of Kerman is related to cultural issue for encouraging people to use Foot Bridge, the main objective of this research is to study the existing bridge’s condition and analyze its efficiency. In an analytical and descriptive research through testing the null hypothesis , the quantitative results of which was verified by the collected qualitative data, the researcher attempted to determine the perception of the citizens of the efficiency of the existing footbridges. The findings revealed that citizens believes that existing structure of footbridge can't be helpful in reducing the traffic density in communicative routes in Kerman.
خلاصه ماشینی:
جایگاه پلهاي هوایی در امنیت اجتماعی – ترافیکی شهروندان مطالعه موردي: مناطق 1 و 5 شهر کرمان تاریخ دریافت مقاله: 01/90/39 تاریخ پذیرش نهایی مقاله: 94/03/24 حجت اله شرفی (استادیار بخش جغرافیا و برنامهریزي شهري، دانشگاه شهید باهنرکرمان) چکیده اکثر شهرهاي بزرگ دنیا به خصوص در کشورهاي در حال توسعه با بحران جدي در حمل و نقل شهري مواجه می باشند، به همین دلیل این بخش توجهات زیادي را به خود جلب کرده است.
با توجه به هدف و موضوع مورد مطالعه، فرضیه تحقیق این گکونه بیان شده است: پلهاي هوایی میتواند منجر به بهبود امنیت اجتماعی- ترافیکی شهر کرمان شود.
از مهم ترین عواملی که میتوانند بر کیفیت جابـه جـایی عـابر و خـودرو در سـطح شـهرها (ترافیک) تاثیر گذار باشند عبارتند از: - کمبود در کمیت پلهاي عابر پیاده و ضعف کیفیت آن(به ویژه از نظر دسترسی به پلـه -هاي برقی و عدم مکانیابی مناسب آن در مناطق پرازدحام) ، - تمرکز کاربري هاي عمده در بعضی مکآن ها، - نامناسب بودن نظام جابه جایی(شبکه خیابآن ها و تقـاط عهـا) از نظـر ظرفیـت و طـرحهندسی، - عدم رعایت سلسله مراتب در محدوده مرکزي شهرها، - نبود تسهیلات مناسب جهت حرکت عابرین پیاده ، - تداخل حرکت سواره و پیاده در معابر اصلی شهر ، - کمبود تسهیلات حمل و نقل نظیر پارکینگ(مهندسین مشاور مترا.
همچنین طبق جدول5، حد مبنا برابر با 5/72 میباشد در حالیکه مقدار محاسبه شده براي نمونه مورد مطالعه برابر با 196,22 می-باشد، لذا با اطمینان 95درصد میتوان نتیجه گرفت وضعیت موجود پلهاي عابر پیاده میتواند امنیت اجتماعی- ترافیکی شهر را بهبود بخشد .