چکیده:
امروزه سیستم آموزش الکترونیکی به بخشی جداناپذیر از یک سیستم آموزش در هرسازمانی تبدیل شده است. کارکنان سازمان ها برای افزایش بهره وری و به ویژه کاهش اتلاف وقت و انرژی و همچنین استفاده از سطوح کاربری بالا و انعطاف پذیری در دریافت خدمات آموزشی تمایل زیادی به استفاده از خدمات آموزش الکترونیکی دارند و این موضوع موجب گسترش این نوع آموزش در سازمان ها شده است. در پژوهش کاربردی حاضر ابعاد گوناگون ارزیابی سیستم آموزش الکترونیکی برپایه مدل ای کوال توسعه داده شده است. برای آزمون روایی سوالات از اعتبار محتوا و از اعتبار عاملی به طور همزمان استفاده شده است و برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. مدل توسعه یافته
این پژوهش از شاخصهای گوناگونی نظیر معیار ظاهری، محتوایی، امنیت، سازگاری با ابزارهای مجازی تشکیل شده است.
بدینمنظور، یک پرسشنامه 3 بعدی طراحی و توزیع شده است. در این پرسشنامه سوالات مورد نیاز برای ارزیابی میزان رضایت کارکنان طراحی شده و به صورت تصادفی بین 80 نفر از صاحب نظران توزیع شده است. نتایج ارزیابی و تحلیل آماری نشان می دهد که ویژگی ظاهری بالاترین اهمیت را از دید کاربران دارد و مسئلهی امنیت، از میزان اهمیت پائینی از نظر آن ها برخوردار است. در انتها پیشنهادهای اجرایی به منظور بهبود کیفیت سیستم آموزش الکترونیکی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
مقايسه ويژگي هاي مدل ارزيابي کيفيت خدمات الکترونيکي مدل ويژگي مدل منبع مدل ١-کارايي ٢- اجرا ٣- دسترس پذيري سيستم ٤-حريم شخصي ٤ E-ServQual مدل ١-تمرکز بر اطلاعات (کيفيت دستيابي ، کيفيت محتوايي ، کيفيت نماينده بودن ، کيفيت ذاتي ) ٥ ( Site-Qual ٢-تمرکز بر فرايندها (پايايي ، پاسخ گويي ، اطمينان ، همدلي ، محسوسات ١-الزامات ارزيابي وب سايت ٢-باورهاي مديريت درباره الزامات مشتري مدل ديويدسن وکوپر 6 ٣ - طراحي و اجراي وب مدل رضايت خدمات ١-استفاده آسان ٢-وضوح ٣-پيوستگي ٤-ترکيب و ساختار ٥ -محتوا ٧ الکترونيکي مدل وب کوال ٤ ١-قابليت استفاده (استفاده پذيري ، طراحي )٢-تعامل خدمات ( اعتماد و همدلي ) (اي کوال ) ٣- کيفيت اطلاعات ٨ همان گونه که در جدول ١ مشاهده مي شود مدل هاي استاندارد متفاوتي براي ارزيابي کيفيت خدمات الکترونيک توسعه داده شده است ، نتايجي که در ادامه و در بخش بعدي نيز دقيق تر به آن اشاره خواهيم کرد حاکي از اين است که هريک از اين مدل ها دامنه کاربرد وسيعي داشته و مجموعه اي از وب سايت هاي تجاري ، آموزشي ، خدماتي و ...
بر اساس اطلاعات بدست آمده از کاربران و نيازمندي هاي آموزشي آن ها، از فرآيند وب کوال براي افزايش کيفيت خدمات سيستم LMS استفاده خواهد شد و ارزيابي مي شود که استفاده از اين روش تا چه اندازه مي تواند بر عملکرد سيستم مديريت آموزش تاثير مثبت داشته باشد.
١ Online educational services متوسط ساعت استفاده از اينترنت توسط کارمندان و کاربران سازمان ثبت اسناد براي تعيين ميزان تجربه و استفاده از اينترنت مورد پرسش واقع شده است .