چکیده:
شناخت عوامل موثر در تدوین یک برنامه استراتژیک و مدیریت موفق ضروری است. بر این اساس در پژوهش حاضر به
بررسی عوامل موثر در روند مدیریت استراتژیک در کارخانه آلومینیومسازی اراک پرداخته شد. ابتدا با استفاده از نظر
کارشناسان خبره و به روش دلفی» معیارهای موثر و زیرمعیارهای مرتبط شناسایی شد و پایایی پرسشنامه به روش آلفای
کرونباخ ارزیابی شد. در مرحله بعد با تهیه درخت سلسه مراتب و به روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی» پرسشنامهای زوجی
برای معیارها و زیرمعیارها تهیه گردید و در اختیار ۲۴ نفر از کارشناسان و مدیران شرکت آلومینیوم سازی اراک قرار گرفت.
با جمعآوری دادهها و تحلیل آنها در نرم افزار 10166 ۳170671 ضمن دستیابی به نتایج, تحلیل حساسیت نیز انجام شد.
مطابق با نتایج» معیار سیاستها بیشترین اهمیت را در فرآیند مدیریت استراتژیکی کارخانه آلومینیوم سازی اراک داشت.
همچنین بهرهگیری از تصمیمات جمعی از رویکرد سیاستها نیز بیشترین وزن را در بین زیرمعیارها به خود گرفت. در
بررسی حساسیت عوامل نیز این موضوع به خوبی دیده شد که معیار طراحی بیشترین حساسیت را به خود اختصاص داده
استه در اون معار توجهبه عواملی تظیر توسعه سومایه بکارگیری تیروهای بومی و تخسمی: ساماتدهی کارگنان و
توانمندسازی آنان و کاهش ضایعات محصولات حساسیت بیشتری در برنامهریزی مدیریت داشتند که لازم است در
مدیریت استراتژیک مدنظر قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
برای کنترل استراتژی، روند بکارگیری استراتژی ها و ارزیابی استراتژیک فعالیت های انجام شده در یک دوره می باشد و باید پایش مناسب را داشته باشد و برای انجام این کارها مدیر استراتژیک باید عواملی را مورد توجه قرار دهد که عبارتند از: چشم انداز، ارزش ها، ماموریت، طرح ها و شایستگی تا بتواند به اهداف سازمان دست یابد و به درستی در سازمان مدیریت کند.
مـديريت استراتژيك با ديدي جامع و كل نگر همة اجزا و عناصـر بيروني و درون سازماني را در يـك زمـان و در ارتبـاط ارگانيك و پويا بـا يكـديگر مـورد مطالعـه و تجزيـه و تحليل سيستماتيك قرار داده، و با تعيين اهداف اصلي و فرعي و اتخاذ استراتژي هاي كارا و مؤثر) در زمينـه هـاي مختلف (با طرح ريزي بنيادين و راهكارهاي بهينه به دنبال اسـتفاده مطلـوب از فرصـت هـاي موجـود و بـالقوه و فضاسازي و ايجاد چشم اندازهاي جديد براي سازمان ها و موسسات است (صمدی و فاخر، 1388).
در مورد مأموریت های موثر در فرآیند مدیریت استراتژیک کارخانه آلومینیوم سازی اراک نتایج نشان داد که کاهش ضایعات محصولات، برآورد و کنترل هزینه و بهره وری بالا دارای بیشترین وزن بودند.
در مورد طرح های موثر در فرآیند مدیریت استراتژیک کارخانه آلومینیوم سازی اراک نتایج نشان داد که بکارگیری مصالح و تجهیزات به روز، تعیین خط مش و تقویت و انجام فعالیت های مطالعاتی دارای اولویت می باشند.
در تحقیقات صمدی و فاخر (1388) توسعه محصول در برنامه ريزي اسـتراتژيك بازاريـابي در اولویت قرار گرفته است که همسو با نتایج این تحقیق نیز می تواند باشد.