چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مولفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران بوده است و رویکرد مد نظر در پژوهش به دلیل کاربرد روش کیو از نوع پژوهشهای آمیخته (کیفی - کمّی) است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی تهران بود که از بین آنان 20 نفر بهصورت ترکیبی به روشهای نمونهگیری؛ هدفمند و گلوله برفی انتخاب گردیدند. عبارات کیو با بررسی 40 سند (29 مطالعهی خارجی، 5 مطالعه داخلی و 6 سند بالادستی) و گفتوگو با 6 نفر از صاحبنظران حوزهی یاددهی - یادگیری جمعآوری گردید. روایی عبارات کیو مورد تائید 3 نفر از صاحبنظران قرار گرفت و به روش آزمون مجدد، پایایی آن نیز 0.84 به دست آمد. با استفاده از روش تحلیل عاملی کیو، عمدهترین نتایج حاکی از شناسایی و استخراج 7 بعد؛ ویژگیهای شخصیتی (15 مولفه)، ساحتهای تربیتی (5 مولفه)، کاراندیشی (7 مولفه)، صلاحیت و شایستگیها (8 مولفه)، تدریس موثر (13 مولفه)، مدیریت کارآمد کلاس (9 مولفه) و نظارت و ارزشیابی (8 مولفه) بهعنوان ابعاد و مولفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران، بوده است.