چکیده:
زمین لغزشها بخصوص در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم، یکی از شناخته شده ترین مخاطرات طبیعی در جهان هستند و نتایج آنها به ویژه در مناطق شهری میتواند تهدیدی مستقیم برای زندگی و اقتصاد مردم در معرض خطر باشد. در این مطالعه به تهیه نقشه حساسیت زمین لغزش دامنههای شهرستان دالاهو با استفاده از مقایسهی شاخص آنتروپی و رگرسیون لجستیک پرداخته شده است. پارامترهای مورد مطالعه در تهیه نقشه LSM شامل شیب، جهت شیب، ارتفاع، فاصله از رود، فاصله از جاده، فاصله از گسل، کاربری اراضی، لیتولوژی و بارش هستند. هر یک از پارامترها با توجه به تاثیر بر مخاطره لغزش، طبق نظرات کارشناسی امتیازدهی شده و به صورت رستری به عنوان لایههای اصلی در شاخص آنتروپی بکار گرفته شدهاند. ماتریس آنتروپی برای هر یک از عوامل محاسبه شده، و در محیط GIS نقشه پهنه بندی زمین لغزش منطقه، تهیه شده است. در تهیه نقشه حساسیت زمین لغزش با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک با توجه به متغیرهای مستقل( پارامترهای موثر بر لغزش) و متغیر وابسته(داده های زمین لغزش) به تعیین بهترین معادله اقدام شده و با استفاده از ضرایب مربوط به هر یک از متغیرهای مستقل، نقشه LSM منطقه مورد مطالعه تهیه شده است. جهت اعتبار سنجی مدلها، با استفاده از 30 درصد نقاط لغزشی، منحنی ROC، ترسیم شده و مساحت زیر منحنی(AUC) محاسبه شده است. نتایج اعتبار سنجی نشان داده که شاخص مدل آنتروپی(AUC = .86.) نسبت به مدل رگرسیون لجستیک (AUC= .80) در تولید نقشههای حساسیت زمین لغزش در منطقه مورد مطالعه از صحت بیشتری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
در این مطالعه حساسیت زمین لغزش دامنه های شهرستان دالاهو با استفاده از مقایسه ی شاخص آنتروپی و رگرسیون لجستیک برآورد شده است .
در تهیه نقشه حساسیت زمین لغزش با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک با توجه به متغیرهای مستقل ( پارامترهای مؤثر بر لغزش ) و متغیر وابسته (داده های زمین لغزش ) به تعیین بهترین معادله اقدام شده و با استفاده از ضرایب مربوط به هر یک از متغیرهای مستقل ، نقشه LSM منطقه مورد مطالعه تهیه شده است .
با توجه به موارد ذکر شده در این مطالعه با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک و شاخص آنتروپی به تهیه نقشه زمین لغزش شهرستان دالاهو پرداخته شده است .
عابدینی و همکاران (١٣٩٣) خطر وقوع زمین لغزش شهرستان بیجار را با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک مورد بررسی قرار داده اند.
مدل های آنتروپی و رگرسیون لجستیک در این مقاله جهت برآورد ریسک زمین لغزش مورد استفاده قرار گرفته اند.
رگرسیون لجستیک (LR١) یکی از روش هایی است که به طور گسترده ای برای ارزیابی حساسیت زمین لغزش در نواحی مختلف 1 Logistic Regression مورد استفاده قرار گرفته است (٢٠١٥ ,Trigila et al) و در میان مجموعه ای از روش های آماری، محبوب ترین روش در زمینه پهنه بندی زمین لغزش در طول دهه اخیر میباشد (٢٠٠٦ ,Van Den Eeckhaut).
با استفاده از معادله ، نقشه حساسیت زمین لغزش منطقه مورد مطالعه تهیه شده است .
بیشترین تعداد زمین لغزش های روی داده در منطقه مورد مطالعه در پهنه ی با خطر بسیار زیاد قرار گرفته است .