چکیده:
سابقه و هدف: سرطان چهارمین بیماری مزمن شایع است که بر عملکرد طبیعی زندگی و سلامت روان بیماران تاثیر منفی دارد. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی بر هیجانات منفی، کیفیت و جهتگیری زندگی در مبتلایان به سرطان پستان شهر تهران انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیهی زنان مبتلا به سرطان پستان از بین مراجعهکنندگان به بیمارستان کسرای شهر تهران بود که بر اساس معیارهای ورود به پژوهش و پرسشنامههای فرم کوتاه افسردگی، اضطراب و استرس؛ کیفیت زندگی و جهتگیری زندگی بیمارانی که دارای بالاترین نمرات بودند با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی به گروههای آزمایش و گواه (۱۵=۲n=۱n) تقسیم شدند (۳۰=n). گروه آزمایشی هشت جلسه مداخلهی درمانی ۶۰ دقیقهیی طی یک جلسه در هفته دریافت کرد اما گروه کنترل مداخلهیی دریافت نکرد. اطلاعات بهدستآمده با روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیّری تحلیل شد. در این پژوهش همهی موارد اخلاقی رعایت شده است و پژوهشگران هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین گروههای آزمایش و کنترل در کاهش هیجانات منفی اضطراب، افسردگی و استرس وجود داشت (۰۵/۰> P). علاوهبراین، در نمرات کیفیت زندگی و جهتگیری زندگی دو گروه نیز تفاوت معنادار بود (۰۵/۰> P).
نتیجهگیری: آموزش مهارت زندگی با رویکرد قرآنی بر شاخصهای روانشناختی مبتلایان به سرطان در پیوند با مراقبت پزشکی استاندارد اثر سودمندی بر سلامتی و کاهش هیجانات منفی خواهد داشت.
خلفیة البحث وأهدافه: یعتبر السرطان رابع أکثر الأمراض المزمنة شیوعا والذی له تأثیر سلبی علی الأداء
الطبیعی للحیاة والصحة العقلیة للمرضی. إن البحث الحاضر یهدف الی دراسة مدی تأثیر تعلیم المهارات
الحیاتیة القائم علی المنهج القرآنی علی الانفعالات السلبیة والجودة والتوجه الحیاتی علی مرضی سرطان الثدی فی
مدینة طهران.
تلقت المجموعة التجریبیة ثمانی جلسات لمدة 60 دقیقة من التدخل فی جلسة واحدة فی الأسبوع، ولکن
المجموعة الضابطةلم تتلق أی تدخل. وقد تم تحلیل البیانات التی تم الحصول علیها عن طریق إحصاءات وصفیة
وتحلیل متعدد المتغیرات من التغایر.
منهجیة البحث: ان الاسلوب المتبع فی هذه الدراسة هو شبه تجریبی من صنف الاختبار المسبق والاختبار
اللاحق ومجموعة التحکم. اشتمل المجتمع الاحصائی جمیع النساء المصابات بسرطان الثدی من بین اللواتی
راجعن مستشفی کسری فی مدینة طهران واستنادا الی معاییر الدخول الی الدراسة واستبیانات النموذج القصیر
للاکتئاب والقلق والاضطراب وجودة الحیاة والتوجه الحیاتی، تم اختیار المرضی الذین کانت لدیهم اعلی درجات
وذلک من خلال اخذ العینات المتاحة ثم تم تقسیمهم) 30 = n (بشکل عشوائی الی مجموعتی الاختبار
والتحکم) 15 = 2n = 1n (تلقت مجموعة الاختبار ثمانی جلسات التدخل العلاجی ومدة کل جلسة 60 دقیقة
وذلک مرة فی الاسبوع ولکن لم تتلق مجموعة التحکم أیة مداخلة. تم تحلیل البیانات باستخدام مناهج الاحصاء
الوصفی وتحلیل التباین متعدد المتغیرات. تمت مراعاة جمیع الموارد الاخلاقیة فی هذا البحث؛ فإن مؤلفی البحث
لم یشیروا الیای تضارب فی المصالح.
الکشوفات: اظهرت الکشوفات أن هناک فرقا کبیرا بین مجموعتی الاختبار والتحکم فی الحد من الانفعالات
السلبیة للقلق والاکتئاب والاضطراب) 05 / 0> P (. واضافة الی هذا فإن هناک فرقا کبیرا ایضا فی درجات جودة
الحیاة والتوجه الحیاتی بین المجموعتین) 05 / 0> P.)
الاستنتاج: ان تعلیم مهارات الحیاة المبتنی علی المنهج القرآنی علی المؤشرات النفسیة للمصابات بسرطان الثدی
الی جانب العنایة الطبیة الصحیحة له وقع کبیر علی الصحة والتقلیل من الانفعالات النفسیة.
Background and Objective: Cancer is the fourth most common chronic disease that has a negative effect on patients’ normal life and mental health. Therefore, the present study aimed to investigate the effectiveness of life skills training with Quranic approach on negative emotions, the quality of life and orientation toward life in patients afflicted by Breast Cancer in Tehran. Methods: This was a quasi-experimental study with a pretest-posttest and control group design. The statistical population included all women with breast cancer selected from those referring to Kasra hospital in Tehran. Based on the specified criteria for inclusion in the study and DASS, WHOQ-26 and LOT-R, life quality and orientation to life, patients with the highest scores were selected by convenience sampling and randomly assigned to experimental and control groups (n1=n2=15). The experimental group received eight 60-minute sessions of therapeutic intervention one session a week, while the control group received no intervention. The collected data was analyzed by descriptive statistics and multivariate analysis of covariance (MANCOVA). In this study, all the ethical considerations have been observed and no conflict of interest was reported by the authors. Results: The results of the study showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in reducing the negative emotions such as anxiety, depression and stress (P<0.05). The results further showed that there was a significant difference in quality of life scores and life orientation between the two groups (P<0.05). Conclusion: Life skills training based on the Holy Quran combined with standard medical care had a beneficial effect on the psychological indicators and health of cancer patients and decreased their negative emotions.