چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: ایجاد فضاها، دادن شخصیت خاص به شهرها، ترسیم منظر ذهنی برای افراد و شهرت شهرها از اهمیت خاصی برخوردار است، بیشتر شهرها و مکانها در پی منحصر بودن و ماندگاری در ذهن مخاطب هستند و برای این مهم تلاش میکنند تا برند شهری خود را تعریف و تثبیت نمایند. هدف این پژوهش برنامه ریزی راهبردی برندسازی شهری در صنعت گردشگری میباشد.
روش پژوهش: روش شناسی این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی و از نظر نوع روش و ماهیت، توصیفی- پیمایشی میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و مدل سازی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار ایموس برازش مدل و تحلیلها صورت گرفته است. ابتدا شرح و آماده سازی دادههای لازم برای آزمون فرضیهها، سپس تحلیل روابط میان متغیرها و نهایتا به مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیهها انتظار داشتند، پرداخته شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد برآوردن انتظارات ذینفعان، محدودیتهای مالی، عدم درک درست مدیران، تبیین راهبرد برند سازی شهری و فرآیند آن به عنوان عامل علّی موثر بر برنامه ریزی راهبردی برندسازی شهری در صنعت گردشگری محسوب میشود.
نتیجهگیری: ایجاد، بهبود و توسعه برنامههای برند شهری با استفاده از مدل برنامه ریزی راهبردی برندسازی شهری موجب تقویت جایگاه شهر، توسعه اقتصادی، اجتماعی شهر و جذب گردشگران خواهد شد.
Introduction and Purpose: The creation of spaces, the giving of particular personality to cities, drawing a mental perspective for people and reputation of cities have particular importance; most cities and places seek to be unique and lasting in the minds of audience who are trying to Define and consolidate their urban brand. The purpose of this study is strategic planning of urban branding in tourism industry. Research method: The methodology of this study from purpose type is practical and type in terms of method and nature is descriptive-survey. with using cluster sampling method, structural equations modeling by Imus software was fitted model and analyzed. First, doing description and preparation of necessary data to test the hypotheses, then analyze the relationships between the variables, and finally doing compare the observed results with the results that hypotheses expected. Findings: Research findings show fulfill Stakeholder’s expectations, Financial limitations and Lack of understanding`s managers, explaining the urban branding strategy and its process are considered as effective causal factor on strategic planning of urban branding in the tourism industry. Conclusion: The creation, improvement and development of urban brand programs with using the urban branding strategic planning model will enhance the city's position, economic, social development of the city and attract tourists. Keywords: Urban Brand, Urban Branding, Urban Branding Strategy, Tourism Industry