چکیده:
برای تصمیمگیری در رده مدیریتی جمعآوری و پردازش کند. کنترال مدیریتی نیازمند اطلاعاتی است که بخشی از ات توسط
سیستمهای پردازش مبادلات تولید میشوند. سیستمهای اطلاعاتی پشتیبان کنترل مدیریتی اطلاعات تولید شده توسط
سیستمهای پردازش مبادلات را پردازش کرده و را در شکل جدید معنیداری به مد بر ارائهام ی کنند. چنین سیستمهای
سیستمهای اطلاعات مدیریتی نامیده میشوند. بحران بعنی خروج از تعادل که اگر بهات توجهی نشود منجر به
خروج از عدالت میشود. (تقی زاده ۱۳۸۳ص. ۶) و " مدیریت بحران در واقع به مجموعهای از مهارتها و یا فرایند تحقیقی
گفته میشود که در هنگام وقوع مخاطرات غیر متعارف و یا وضعیت مشکل به کار گرفته میشوند. به عبارت دیگر مدیریت
بحران به مجموعه طرحها و روشهای پیشرفته و خاصی گفته میشود که جهت پیشگیری و مهار بحرانها مورد استفاده قرار
می گیرند و در تعبیری دیگر تیه تار مدیریت بحران را به عمل یا هنر و یا شیوهای اطلاق میکند که یک سازمان را در حالت
اظطراری و بحرانی به طرف آرامش هدایت میکند. متاسفانه در بسیاری از موارد شیوهها و رویکردهای مبارزه با بحران بیشتر
رفلکسی, اتفاقی, واکنش گرا و ناپایدار است. در حالی که قاعدتا این نوع از مدیریت بایستی به نحوی اجرا شود که کلیه تدابیر
لازم جهت اجتناب از بحران از قبل اتخاذ شده باشد. بنابراین مدیریت بحران بایستی دارایی طرحها و روشهای پیشگیرانه
باشد تا بسیاری از بحرانها به این وسیله کاهش پیدا کرده و زمینه بروز پیدا نکنند. بر خلاف بسیاری از سوانح طبیعیء مثل
زلزله کد قابل پیش بینی کردن بحرانهایی که به دست انسان بدید میآیند عموما اجتتاب یذیر بوده و اصولانباید
اتفاق بیفتند. در این میان مدیریت ارتباطات و مراودات سازمانی میتواند تاثیری درخور در کنترل و مدیریت بحران داشته
باشد
خلاصه ماشینی:
1 - Contingency 2 - Crisis 3 - information system 4 - organizational information system 5 - transaction processing system ٧٣ سيستم اطلاعات مديريت ١: گونه اي از سيستم هاي اطلاعات سازماني کامپيوتري که اطلاعات داخلي سازمان را از سيستم هاي پردازش عمليات ميگيرند و آنها را در قالب هاي بامعني و مفيد به عنوان گزارش هاي مديريت خلاصه ميکنند تا در انجام وظايف مديريتي مانند کنترل و تصميم گيري استفاده شوند.
باتوسعه رايانه هاي باظرفيت ، سرعت ودقت بالا دراواسط قرن بيستم تکامل وکاربرد مفاهيم سيستمهاي اطلاعاتي مديريت ،با روندي ديگر وباسرعت بيشتري توسعه يافت که حاصل آن تغييرات درعمليات وفعاليتها ووظايف سازمانهاي تجاري دنيا به شرح زيرشد: ١-مديريت متمرکز وتکيه برمحورهاي تمرکز اطلاعات وبهره گيري ازفن آوري پيشرفته ٢-طراحي اطلاعات وارائه گزارشات لازم موردنياز براي اتخاذ تصميم مديريت ، برنامه ريزي وکنترل سازمان ٣-طراحي سيستم اطلاعات مديريت باتکيه برکنترل وسيستم هاي اطلاعاتي مديريت کنترل پروژه ها 1 - management information system 2 - decision support system 3 - Mcleod ٧٤ نتايج حاصل ازاين مفاهيم ، MIS يا سيستمهاي اطلاعاتي مديريت ناميده مي شوند.
از ديدگاه مديريت ، براي اتخاذ تصميم صحيح ، به داده ها، اطلاعات ، امکان پردازش و تحليل نياز داريم اما متاسفانه منابع اصلي همه اين موارد تنها قبل از بروز بحران در اختيار ما مي باشد و اگر دو مرحله قبلي يعنـــي پيش بيني / پيشگيري، برنامه ريزي / آموزش را انجام نداده باشيم ، شاهد بروز بحران جديدي در دل بحران رخ داده ، خواهيم بود که مــــرتبا با تصميم هاي عجولانه و نسجيده نه تنها بر وخامت اوضاع مي افزاييم بلکه بحرانهاي جديدي مي آفرينيم که حتي قابل شناسايي نيستند و فقط عوارض ناشي از آنها مرتبا در کنترل بحران اصلي خلل ايجاد مي کند.