چکیده:
یکی از پراهمّیت ترین مسائل در زمینه زنده نگهداشتن ارزش های بومی یک منطقه، ناحیه و یا شهر یافتن نشانه هایی است که از گذشته باقی مانده اند. نظر به معماری بومی در پهنه جهان، گویای پیوندی عمیق بین خانه و محیط می باشد، از این میان معماری روستایی بومی گیلان، از دیرباز نمونه بارز دست ساخته های مردمانِ این خطّه را در خود جای داده است. مقاله حاضر بر پایة تحقیقات تفسیری - تاریخی و با مطالعات میدانی انجام پذیرفته است. در این مقاله مقایسه ای تطبیقی بین نقوش موجود از میان دست بافته های مطرح و پرکاربرد از گذشته تا به حال در سطح استان از یک سو و نقوش چوبی–نرده - بناهای بومی روستایی گیلان که از شاخص ترین عناصر کاربردی و در عین حال تزئینی معماری بومی گیلان می باشند، بر اساس مشاهدات عینی و بناهای تحقیق شده در آثار پژوهشگران پیشین از سوی دیگر، صورت گرفته است. نتایج دست یافته در اتمام تحقیقات با توّجه به سه اصل پیرس4 در مورد نشانه شناسی انجام گرفته و بر طبق موضوعات مورد اهمّیت در آن، شمایلی، نمادین و نمایه ای، بودن یافته ها دسته بندی گردیده است.
One of the most important issues in the field of keeping a region or an area or a city's history & homeland alive is to find some symbols which are remained from past. Native architecture across the world will show a deep relation between home and environment. Rural native architecture of Gillan is a symbol of people's handmade art. This study collected some samples of decorative motifs of fences in some villages of this province and studied the role of handicrafts. The method of study is descriptive- analytical and data were collected by field method and by interviewing the village's inhabitants. Data about history were collected from related books and articles and magazines and by studying the related sites. We use inference reasoning in our study. All the results were according to the Peirce category that were in three category of icon, symbolic & profile.
خلاصه ماشینی:
com مشاهدات عيني و برداشت هاي ميداني از بناهاي بومي روستاهاي اطراف رودسر، املش ، لنگرود، آستانه ، سياهکل و تالش در سطح استان ، بخصوص در مناطقي که صنايع دستي امروزه نيز به روند توليد خود هر چندکم رنگ تر ولي پا برجا توسط هنرمندان گيلاني ادامه مي دهند مانند قاسم آباد در شرق گيلان پرداخته شده و در اين مشاهدات همراه با پرسشهاي ميداني از افراد سالخورده که خاطرات و اعتقادات و مشاغل کهن خود را در اين مورد بازگو نموده اند، بهره گرفته شده است ، که در هر مورد مي توان نشانه هايي يافت نمود که سبب زنده نگاه داشتن عقايد هنري مردمان اين خطه تا به امروز بوده است .
پيشينه تحقيق - مقاله اي با عنوان " ردپاي نقش مايه هاي تزئيناتي معماري بومي روستايي گيلان در سرزمين آماردها " در مطالب اين تحقيق آورده شده است ، با بررسي کشفيات باستان شناسي پيش از اسلام در منطقه نيز ردپايي از اين نقوش را در معماري امروز مي توان يافت .
جدول ١:نشانه از (رجوع شود به تصویر صفحه) منبع : (احمدي، ١٣٨٨: ٥٧-٧٢) يافته ها همانگونه در در قسمت روش نمونه گيري تحقيق بيان گرديد و در راستاي نقوش تزئيني نردهاي جان پناه در معماري بومي گيلان و مطالعات صورت گرفته در باب نقوش صنايع دستي، به مطابقت مفهومي و شکلي و ساختاري آن ها پرداخته شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) با مشاهدات عيني صورت گرفته از ميان نقوش بکار رفته در دست بافته هاي بومي گيلان مي توان به طرح هايي اشاره نمود که با توجه به اشياء پيرامون و در عين حال وابسته به طبيعت هنرمند گيلاني نقش بسته و يا ساخته شده اند.