چکیده:
هرات در دوره ی شاهرخ تیموری یکی از پر رونق ترین دوره های هنری ایران را در خود ثبت کرده است. شناخت دلایل شکوفایی نقاشی در این دوره، ضرورت این پژوهش را ایجاب میکند. موفقیت نقاشی در هر دوره ای برآیندی از دو عامل مهم است. اول عوامل بیرونی همچون حمایتهای حکومتی و رونق اقتصادی، دوم عوامل درونی که روابط میان عناصر سازندهی نقاشی را دربر میگیرد. این نوشتار که پژوهشی تحلیلی و توصیفی است، ناظر بر عوامل درونی، یعنی عملکرد ساختاری آثار دو تن از نقاشان مکتب هرات خواهد بود. به نظر میرسد نقاشی هرات، شکوفایی و درخشندگی خود را مرهون آثار نقاشانی است که ساختار بصری در آنها از نقاط مهم پایداری و تاثیرگذاری آثارشان است. ریتم، تعادل، هندسه و حرکت، چهار عنصر مهم ساختار بصری هستند که کیفیت عملکرد آنها فضای خاص هر نقاشی را شکل میدهد. بدیهی است که این چهار عنصر، عملکردی یکسان در آثار نقاشی نداشته و بعضی از آثار بیشترین تاثیر تصویری خود را بر مخاطب از طریق ریتم و تعادل به دست میآورند. کما اینکه برخی دیگر از آثار از طریق هندسه و حرکت این امر مهم را به انجام میرسانند. نتیجه ی حاصل از این پژوهش نشان میدهد که ساختار بصری از مهمترین عوامل موثر در شکوفایی آثار میرخلیل مصور و مولانا علی بوده و کارکردی متفاوت در آثار این دو نقاش ارائه میدهد. هدف این مقاله که با تکیه بر نظریات جیورجیو کپش در حوزه ی ساختارهای بصری و به روش کتابخانهای صورت خواهد گرفت، تحلیل و تبیین ساختارهای بنیادی سه اثر از دو تن از نقاشان دوره ی هرات است، تا از این طریق بر اهمیت کارکرد ساختار نقاشی در شکوفایی نقاشی دوره ی هرات که امروزه در حوزه ی نقاشی کمتر به آن پرداخته میشود، تاکید شود.
اهداف پژوهش:
1. بررسی ساختار بصری آثار میرخلیل مصور و مولانا علی از نقاشان مکتب هرات.
2. بررسی علل شکوفایی و درخشندگی نقاشی در دوران هرات خود را مرهون آثار نقاشانی است که ساختار
بصری در آنها از نقاط مهم پایداری و تاثیر گذاری آثارشان است.
سوالات پژوهش
1. ساختار بصری آثار نقاشان مکتب هرات چگونه است؟
2. شکوفایی نقاشی در دوره هرات مرهون چه عواملی است؟
Herat has documented one of the most thriving Iranian art courses during the Shahrokh period. Understanding the motives for the flourishing of paintings of this period necessitates this research. The success of painting in any given period is a consequence of two significant factors. First, external causes such as government support and economic prosperity, and second, internal influences that include the relationships between the constituent elements of the painting. This paper, with an analytical and descriptive approach, will study the internal factors, namely the structural performance of the works of two painters from Herat School. Herat's paintings seem to have their splendor and brightness due to the painters whose visual structure is one of the most important and enduring points of their work. Herat's paintings seem to have their splendor and brilliance due to the painters whose visual structure is one of the most imperative and enduring points of their work. Rhythm, balance, geometry and motion are four important elements of the visual structure whose quality of performance forms the specific space of each painting. Obviously, these four elements do not have the same function in the paintings, and some of them have the most visual impact on the audience through rhythm and balance. As some other works do, it is through geometry and motion that this is important. The results of this study show that the visual structure is one of the most important factors in the flourishing of the works of Mirkhali Mosavar and Molana Ali and endures a different function in the works of these two painters. The purpose of this article, which is based on Giorgio Copch's theories of visual structures and is carried out via library research, is to analyze and explain the basic structures of three works by two Herat painters; thereby to emphasize the importance of the function of the structure of painting which is less discussed today in the field of this art.
خلاصه ماشینی:
عليرغم اينکه از وضعيت درگيري سربازاني در وسط تصوير که يکي با شمشير و ديگري با نيزه به هلکت رسيده اند پيداست که غلبه با کدام گروه از طرفين درگير است، بر اين اساس نحوهي چينش سربازان و چگونگي انسجام آنها نه عنوان مقاله: تطبيق ساختار بصري آثار نقاشان مکتب هرات )مير خليل مصور و مولانا علي( به تبع قوت و ضعف آنها بلکه صرفا در جهت ارائهي ساختاري محکم و منسجم انجام گرفته است.
) تصوير شماره ١١ ( عنوان مقاله: تطبيق ساختار بصري آثار نقاشان مکتب هرات )مير خليل مصور و مولانا علي( (رجوع شود به تصویر صفحه) تصويرشماره١١ مولنا علي در نگارهي نبرد کيخسرو با افراسياب دو نوع فاکتور ادراکي تصوير را که مجموعهي جنگجويان در دو طرف تصوير از يک سو و زمينه ي آبي رنگ از سوي ديگر است، چنان در برابر يکديگر قرار داده است که برداشت های فضايي متفاوت و قابل قبولي را امکان پذير ميسازد.
-Bill, Max, 1966 Structure as Art, Art as Structure, in: Structure, -Hill, Anthony, 1966 The Structural Syndrome in Constructive Art, in: Module, Proportion, Symmetry, Rhythm, - Kepes, Gyorgy, 2005, Structure In Art and In Science عنوان مقاله: تطبيق ساختار بصري آثار نقاشان مکتب هرات )مير خليل مصور و مولانا علي( Corresponding the Visual Structure of the Artwork of Herat School Painters (Mir Khalil Mosavar and Molana Ali) 1 Javad Nobahar Abstract Herat has documented one of the most thriving Iranian art courses during the Shahrokh period.
com Contact Number: 00989121935953 عنوان مقاله: تطبيق ساختار بصري آثار نقاشان مکتب هرات )مير خليل مصور و مولانا علي( two Herat painters; thereby to emphasize the importance of the function of the structure of painting which is less discussed today in the field of this art.