چکیده:
استعمار اروپایی در آمریکای شمالی به آسیبها و بحرانهای محیطی و اکولوژیک فراوانی در این قاره
پهناور منتج شد. تا پیش از ورود اروپاییها به آمریکاء جنگلهای این قاره با وجود سکونت هزاران ساله
بومیان آمریکایی در آنها سرشار از منایع طبیعی بکر بودند. مهاجران اروپایی که با عبور از اقیانوس
اطلس پا بر سواحل شرقی آمریکایی شمالی نهادند با انبوهی از اراضی جنگلی, حیوانات وحشی و روان
آبهای زلال مواجه شدند که به آنها نوید ساختن آیندهای روشن میدادند. این پژوهش با بهرهگیری از
نقد بومگرا و با تکیه بر مفاهیم انسانمداری و زیستمداری به بررسی رمان چساپیکه (۱۹۷۸) از جیمز
ای. میچنر "میپردازد تا نشان دهد برخلاف بومیان آمریکایی که خود را بخشی از طبیعت میدانستند و نه
حاکم بر آن؛ استعمارگران اروپایی که متاثر از جهانبینی انسانمداری بودند از هیچ تلاشی برای نیل به
اهداف اقتصادی خود از طریق نابودی طبیعت و موجودات زنده فروگذار نکردند. این مقاله که پژوهشی
مبتنی بر تحقیق کتابخانهای به شمار میآید. با مبانی نظری آغاز میشود و در ادامه به بررسی نمونههای
عینی مفاهیم نظری در رمان چساپیکه میپردازد. در همین راستا ضمن ارزیابی آثار ویرانگر ایدئولوژی
انسانمداری در چارچوب نقد بومگراء مصادیق جنگلزدایی گسترده» که یکی از نتایج فاجعهبار رواج
انسانمداری در بین اروپاییهای ساکن آمریکای شمالی بود. در رمان چساپیکه به تفصیل مورد بحث
قرار خواهد گرفت. خوانش بومگرایانه رمان چساپیکه نشان میدهد چیرگی ایدئولوژی انسانمداری که
با امپریالیسم منفعتطلبانه اروپایی ترکیب میشود» آثار ویرانگری از خود بر محیط زیستدر آمریکای
شمالی بر جای میگذارد. این پژوهش بر آن است تا نشان دهد استعمارگران اروپایی در این رمان با
نگرشی سودجویانه به محیط زیست. موجودات زنده طبیعت را به شدت تخریب میکنند در حالی که
بومیان آمریکایی تحت تاثیر باور زیستمداری از آسیب به محیط زیستبا هدف کسب منفعت خودداری
میکنند چرا که دغدغه حفظ دنیای پیرامون خود و مظاهر زیبایی آن را دارند.
خلاصه ماشینی:
در همين راستا ضمن ارزيابي آثار ويرانگر ايدئولوژي انسان مداري در چارچوب نقد بوم گرا، مصاديق جنگل زدايي گسترده ، که يکي از نتايج فاجعه بار رواج انسان مداري در بين اروپايي هاي ساکن آمريکاي شمالي بود، در رمان چساپيکه به تفصيل مورد بحث قرار خواهد گرفت .
Shepard Krech III نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ٣٣١٣٩٨ Anthropocentrism vs Biocentrism: The Treatment of the .
Gary Steiner نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ٣٩١٣٩٨ Anthropocentrism vs Biocentrism: The Treatment of the .
Je൵erson Dillman نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ٤١١٣٩٨ Anthropocentrism vs Biocentrism: The Treatment of the .
Grayling نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ٤٥١٣٩٨ Anthropocentrism vs Biocentrism: The Treatment of the .
James Horn نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ٤٧١٣٩٨ Anthropocentrism vs Biocentrism: The Treatment of the .
Robert Whelan نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ٥١١٣٩٨ Anthropocentrism vs Biocentrism: The Treatment of the .
Faculty Member University of Kurdeဧan نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ٥٥١٣٩٨ Anthropocentrism vs Biocentrism: The Treatment of the .
Nevertheless, an examination of several novels of the Native American Renaissance, including Chesapeake, that mirror the adverse environmental and ecological outcomes of the European colonization of the New World, indicates that these allegations could be debunked.