چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر محیط حامی-نیاز بر عملکرد ورزشی در دانشآموزان و مقایسه آن با گروه سنتی رایج بود. 208 نفر از دانشآموزان پسر و دختر دوره پنجم و ششم ابتدایی ( بامیانگین سنی 58/11) که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده -بودند در دو رشته بدمینتون و والیبال تحت دو سبک آموزشی محیط حامی-نیاز (گروه تجربی 1) و سنتی (گروه تجربی 2) قرار گرفتند. در گروه تجربی1 مربیان ضمن آموزش مهارتهای حرکتی بر اساس رویکرد قیود-محور، از سه نیاز اساسی روانشناختی در کلاسهای آموزشی حمایت کردند. درگروه تجربی2 مربیان به شکل معمولی آموزش دادند. عملکرد مهارتهای حرکتی در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و یادداری بر اساس مطالعات قبلی مورد بررسی قرار گرفت. عملکرد در بازی در مرحله آزمون انتقال با استفاده از شاخص ارزیابی عملکرد بازی (GPAI) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد رویکرد محیطحامی-نیاز و همچنین رویکرد سنتی رایج در زمینه پیشرفت مهارتهای والیبال و بدمینتون از پیشآزمون به پسآزمون تفاوت معنیداری داشت. اما در محیط حامی-نیاز تنها در گروه والیبال مهارت سرویس بالاتر از گروه سنتی بود. در مرحله انتقال، به طور کلی، افرادی که با سبک آموزشی حامی-نیاز آموزش دیده بودند عملکرد بهتری نسبت به افرادی که با رویکردهای سنتی رایج آموزش دیده بودند، داشتند. نتایج مطالعه حاضر ضمن تایید کلی فرضیات پژوهش حاضر، از رویکرد نظریه خود-مختاری در زمینه کلاسهای تربیتبدنی حمایت کرد. این مطالعه همچنین نشان میدهد که سبک آموزشی حامی-نیاز رویکردی مناسب در زمینه ارتقاء عملکرد ورزشی در مهارتهای مورد نظر می-باشد.
The purpose of this study was to investigate the effect of need-supportive teaching style on students’ sport performance, and compared to usual teaching style. Two hundred and eight male and female students at the fifth and sixth grades (Mage =11/58) selected by available sampling method in badminton and volleyball and they were delivered need-supportive (experimental group 1) and usual (experimental group 2) teaching styles. In the experimental group 1, teachers taught motor skills according to either the constraints-led approach or need-supportive style. In the experimental group 2, teachers taught based on teachers’ usual teaching style. Motor skills were measured in pre-test and post-test stages based on previous research. Game performance was measured through the game-play performance index (GPAI) in the transfer test. The results showed that motor skills were promoted in either need-supportive or typical teaching styles in both sports. However, compared to the typical teaching style, only serve skill in volleyball was higher in the need-supportive teaching style. Overall, game-performance was higher in need-supportive teaching style. Findings supported either the study hypothesized and the self-determination theory preposition in the elementary physical education context. This study also shows that need-supportive teaching style is an appropriate approach in promoting game-play performance.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر به دنبال توسعه و گسترش ادبیات موجود در زمینه پیشرفت مهارتهای حرکتی در کلاس های تربیتبدنی در چند روش معنادار است: 1) استفاده از یک رویکرد حامی نیاز (حمایت از هر سه نیاز اساسی روانشناختی برای استقلال، شایستگی و وابستگی) و نه فقط حمایت از خود-مختاری دانشآموزان (ریان و دسی، 2017)؛ 2) بررسی ساختارها و رویکردهای اکتساب و پیشرفت مهارتهای حرکتی به صورت دقیقتری نسبت به بررسی سطحی اکتساب مهارتها مثل رشد مهارت حرکتی ادراک شده (چئون و ریوی، 2012)؛ 3) بررسی رویکرد مورد نظر در دو رشته ورزشی متفاوت تیمی و انفرادی نسبت به بررسی فقط یک رشته ورزشی (بهزادنیا و همکاران، 2017؛ موی و همکاران، 2015) و 4) استفاده از هر دو جنس دختران و پسران نسبت به بررسی فقط یک گروه از آنها (بهزادنیا و همکاران، 2017).
بدین شکل که دو رویکرد حامی-نیاز و قیود-محور در زمینه اکتساب مهارتهای حرکتی با هم تلفیق شده (جزئیات بیشتر در قسمت روششناسی پژوهش) و در نهایت پیشرفت مهارتهای حرکتی و عملکرد دانشآموزان را در رشتههای انفرادی (بدمینتون) و تیمی (والیبال) مورد سنجش قرار میگیرد.
Associations between students' perceptions of physical education teachers' interpersonal styles and students' wellness, knowledge, performance, and intentions to persist at physical activity: A self-determination theory approach.
Autonomy-supportive behaviors promote autonomous motivation, knowledge structures, motor skills learning and performance in physical education.
The effects of a physical education intervention to support the satisfaction of basic psychological needs on the motivation and intentions to be physically active.
Do perceived autonomy- supportive and controlling teaching relate to physical education students' motivational experiences through unique pathways?