چکیده:
هدف پژوهش، بررسی مقایسهای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیم دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان بود. روش پژوهش پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه مورد مطالعه، شامل تمامی دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان بودند. تعداد 300 نفر نمونه به شیوه خوشه ای از بین دانشجویان دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیم پنتریچ و دی گروت با 47 عبارت و براساس مقیاس لیکرت، بود. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس) استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد؛ بین باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیم دانشجویان دانشگاه های دولتی و پیام نور، تفاوت معنادار وجود دارد. میانگین باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، جهت گیری هدف، اضطراب امتحان و ارزش گذاری درونی) و راهبردهای یادگیری خودتنظیم ( شناختی و فراشناختی) در دانشجویان دانشگاه پیام نور، بیشتر از دانشجویان دانشگاه های دولتی بوده است.
Research aim was to compare the metacognitive approaches and motivational beliefs of masters` degree student of state and Payame Noor universities in Hamedan.This is a survey-descriptive of the applied type.The population sample was all the students of state and Payame Noor universities of Hamedan(5120 subjects).To collect data , class random sampling was used and the questionnaire was provided for the state university students( 150 subjects) and Payame Noor students (150 subjects) ,totaling 300. The tool needed included state metacognitive questionnaire (Oneil and Abedi) with 47 terms in Likert scale.To analyze data, descriptive and inferential statistics ( single group T-test. Two independent groups T-test) were used .The analysis of data showed that the state of motivational beliefs and metacognitive approaches of state and Payame Noor students are at the reasonable level .In addition , There is a significant difference between motivational beliefs and metacognitive approaches of state and Payame Noor students in that those in Payame Noor are greater than those of state universities. As with gender, there is a difference between male and female students about motivational beliefs in that it was greater for female students. On the effect of marital status on the meta-cognitive approaches , there was seen to be a significant difference in favor of married students.