چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس سبکهای یادگیری خودتنظیمی، راهبردهای فراشناخت و جهتگیری هدف-پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بوده است. تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود. بدین منظور از بین جامعه مذکور تعداد 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه سبکهای یادگیری خودتنظیمی پنتریج و دی گروت (1990) و فراشناخت انیل و عابدی (1997)، مقیاس جهتگیری هدف-پیشرفت پرسشنامه میگلی و همکاران (2000) و خودکارآمدی تحصیلی اوون و فرانمن (1988) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد و نتایج نشان داد بین مولفههای سبکهای یادگیری خودتنظیمی (تکرار و مرور، یادداشتبرداری، خلاصهنویسی، سازماندهی، درک مطالب)، راهبردهای فراشناخت (برنامهریزی، تلاش و پشتکار) و مولفههای جهتگیری هدف-پیشرفت (اهداف تسلط، اهداف عملکرد-رویکرد و اهداف عملکرد-اجتناب) با خودکارآمدی تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین تحلیل داده از روش رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین به ترتیب اهداف تسلط، اهداف عملکرد-رویکرد و اهداف عملکرد-اجتنابی پیش بینیکنندههای مناسبی برای متغیر ملاک خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان میباشند
The purpose of this study was to determine the prediction of academic self-efficacy based on self-regulated learning strategies, metacognition strategies and goal-progress orientation in students of Islamic Azad University branch Ahvaz. This research is correlational. For this purpose, the community of students, 400 people (180 boys and 180 girls) was selected based on stratified random sampling. The tool for collecting data in this research is through autonomous learning strategies questionnaire Pentrej and De Grote (1990), metacognition of O’neill and Abedi (1997), the scale of the goal-progress orientation Megli et al. (2000) and Owen and Franman's academic self-efficacy questionnaire (1988). Pearson correlation and regression analysis Multiple was used, and the results showed between the components of the self-regulated learning strategies (Repeat and review, note writing, abstracts, organizing, Comprehension of material), metacognitive strategies (planning, effort and perseverance) and the components of the goal-progress orientation (goals of mastery, performance-approach objectives and performance-avoidance goals) There is a meaningful relationship with academic self-efficacy. Also, analyze data from the regression method showed that among the predictor variables in the order of objectives of mastery, performance-approach objectives, and performance-avoidance objectives the proper predictors for the variable of academic self-efficacy criterion in students.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ٨ ، شماره ١١ ، شماره پياپي ٤٤، بهمن ١٣٩٨ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 8(11), 2020 پيش بيني خودکارآمدي تحصيلي بر اساس سبک هاي يادگيري خودتنظيمي، راهبردهاي فراشناخت و جهت گيري هدف -پيشرفت در دانشجويان Prediction of Academic Self-efficacy Based on Self-regulated Learning Strategies, Metacognition Strategies And Goal-Progress Orientation In Students دکتر سحر صفرزاده (نويسنده مسئول ) Dr. Sahar Safarzadeh * Assistant Professor, Department of Psychology, استاديار گروه روان شناسي، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامي، اهواز Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz دکتر حمداله جايروند safarzadeh1152@yahoo.
com Dr. Hamdolah Jayervand استاديار گروه روان شناسي، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامي، اهواز Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz چکيده Abstract The purpose of this study was to determine the prediction هدف از انجام اين پژوهش بررسي پيش بيني خودکارآمدي تحصيلي بر of academic self-efficacy based on self-regulated learning اساس سبک هاي يادگيري خودتنظيمي، راهبردهاي فراشناخت و جهت strategies, metacognition strategies and goal-progress orientation in students of Islamic Azad University branch گيري هدف -پيشرفت در دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز بوده Ahvaz.
براي تحليل داده ها از آزمون همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه showed between the components of the self-regulated learning strategies (Repeat and review, note writing, استفاده شد و نتايج نشان داد بين مؤلفه هاي سبک هاي يادگيري abstracts, organizing, Comprehension of material), metacognitive strategies (planning, effort and خودتنظيمي (تکرار و مرور، يادداشت برداري، خلاصه نويسي، سازمان دهي، perseverance) and the components of the goal-progress درک مطالب )، راهبردهاي فراشناخت (برنامه ريزي، تلاش و پشتکار) و orientation (goals of mastery, performance-approach objectives and performance-avoidance goals) There is a مولفه هاي جهت گيري هدف -پيشرفت (اهداف تسلط ، اهداف عملکرد- meaningful relationship with academic self-efficacy.