"با هنرمندان هنر کتاب سازی و کتاب آرایی درفرهنگ و هنر اسلامی و ایرانیپیشینهای دیرینه دارد،اما آنچه اینرسایل و مکتوبات را تاکنون ماندگار ومحفوظ داشته کاربرد گستردۀ هنر«سوخت»در تجلید و جلد سازی کتاببوده است.
استاد علی اسفرجانی که ازچیرهدستان این هنر اصیل است بهسال 1299 ه.
پس از آنکه چرم رااز محلول رنگ بیرون آوردیم چرم جمعشده را به حالت طبیعی خشکمیکنیم،سپس طرحها را رویچرمهای رنگین پیاده کرده،میبریم وتوی متن،معرق چینی میکنیم و برایچسبانن آن نیز باید از چسبهایسنتی استفاده کرد که ترکیبی از سهنوع چسب است:صمغ عربی،نشاستهو انگم درخت،که باید صاف شود و بهمرور زمان خرد نمیشوند.
در گذشته برای نقش اندازی رویچرم،از قالبهای پولادین،مسین وچوبی استفاده میکردند و همان گونهکه در پیش گفته شد،در آفرینش هنرسوخت،شیوههای گوناگون هنر نظیر نقاشی مینیاتور،تذهیب،تشعیرلایه چینی،مشبک سازی،خوشنویسیقالب زنی(قالب ضربی و...
معرق کاری و نقاشی روغنی به کارگرفته میشد،اما آثار استاد اسفرجانیبیشتر از هنرهای معرق چرم و تذهیبو تشعیر و مینیاتور بهرهمند است،و غالباکار با تذهیب و مینیاتور است."