چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش بر سلامتی می باشد. با عنایت به این موضوع که سلامتی هر
شخص تابعی از عوامل و شرایط محیطی و سبک زندگی او و نیز عوامل اجتماعی دیگر میباشد، افراد
می توانند با کسب مهارت و دانش در خصوص بهداشت فردی و اجتماعی خود تاثیر گذار بوده و سلامت
باشند. نتایج تحقیق نشان می دهد که آموزش و مهارتها منجر به اصلاح رفتار فردی شده و افراد با ترک
رفتارهای پرخطر و انتخاب شیوههای صحیح زندگی و البته افزایش سطح تحصیلات و کسب درآمد، به تبع
آن، (صرفنظر از جنبه منفی زندگیهای سرمایه داری که گاها میتواند زندگی فرد و جامعه را به مخاطره
اندازد) در افزایش سطح سلامتی تاثیر مثبت خواهند داشت.
در سالهای گذشته بیماریهای واگیر به عنوان بزرگترین مدل بهداشتی کشورهای جهان به شمار میرفت. با
موفقیت های به دست آمده در زمینه ارتقا نظام سلامت، پیشرفت های عمده ای در خصوصی کنترل ابن
بیماری ها حامل شده است، اما تغییر شیوه زندگی باعث شده که برخی از عوامل خطر از بیماری های غیرواگیر در جامعه افزایش یابد و این زنگ خطری برای افزایش مرگ و میر و ناتوانیهای ناشی از این بیماری هاست که در حال حاضر گریبان گیر کشورهای جهان به خوبی کشورهای در حال توسعه شده است، به همین سین، توجه به قرابت بسلامت جامعه الزاما بدین معنی نیست که دولت کشورهای درحال توسعه باید بخش مهمی از منابع مالی خود را صرف مراقبت های بهداشتی و درمانی کند. نتایج برخی مطالعات نشان میدهد که مخارج بالای مراقبت های بهداشتی، شرایط بهداشتی و نتایج سلامت یا سطح رضایتمندی بیمار را بهبود نمی بخشد (بیکر و چاندر، ٢٠٠٤).
خلاصه ماشینی:
اثر آموزش بر سلامت مبحث سلامتي، موضوعي چندبعدي است که عوامل و عناصر متعدد و متنوعي در تأمين ، گسترش يا تخريب آن تأثير دارد و همه افراد، سيستم ها و سازمان ها در جامعه ، در ايجاد و همچنين دريافت کردن پيامدهاي سلامت نقش دارند (مينه سوتا، ٢٠٠٢) - پيرو مطالعات گروسمن ، اقتصاددانان معتقدند که آموزش ، با ايجاد تحول و به وجود آوردن ظرفيت هاي تازه از ٣ طريق ، سلامتي افراد را تحت تاثير قرار ميدهد (عمادزاده و همکاران ، ١٣٩٣): ١) تحول در کارآيي فني ٢) تحول در کارآيي تخصيصي ٣) تحول در رجحان زماني کارايي فني: نشان دهنده ميزان توانايي يک بنگاه براي حداکثرسازي محصول با توجه به عوامل توليد مشخص (نيوبراندن وهمکاران ، ١٩٩٢).
(عمادزاده ، ١٣٨٢) راه هاي تاثير آموزش بر سلامت (نگاه دوم ) تاثير افزايش دانش و سطح تحصيلات بر سلامتي افراد و خانوار: طبق نظريه گروسمن ، آموزش رابطه مستقيمي با سلامت افراد دارد و اصولا افراد تحصيلکرده به دلايل مختلف نظير اهداف روشن تر براي زندگي آينده خود و در نتيجه نياز داشتن به سلامتي براي رسيدن به آن و يا داشتن اطلاعات در مورد تغذيه و اثر آن بر سلامت ، مسائلي چون تغذيه درست ، عدم مصرف سيگار و بسياري از موارد پيشگيري و بهداشتي را رعايت ميکنند، کمتر دچار بيماري ميشوند، از اين رو تقاضاي درمان در آنها کاهش مييابد.