چکیده:
تاکنون نظریهپردازان، راهبردهای گوناگونی برای مدیریت تغییر ارائه کردهاند و در مطالعات مدیریت اسلامی به مدیریت عصر پیامبر در پیدایش ارزشها و هنجارهای اسلامی اشاراتی شده است. در این تحقیق با استفاده از نظریه برخاسته از دادهها و روششناسی فراتحلیل برجستهترین مقولههای اصلی، شرایط علّی، زمینهای، واسطهای، راهبردها و پیامدهای مورد مطالعه استخراج شد و به تایید گروه دلفی شامل استادان حوزه و دانشگاه رسید. سپس با بررسی مقایسهای راهبردهای تغییر در عصر پیامبر (ص) و دوران معاصر، مشابهتها و تفاوتهای این راهبردها شناسایی و تحلیل شد. نتایج پژوهش حاکی از شناسایی ده عامل اصلی در بررسی راهبردهای تغییر در دوره پیامبر (ص) و راهبردهای تغییر در قرن بیستم است که این دگرگونیها عبارت است از: دگرگونی در سطح نهادها و ساختها، نهادهای حکومتی و سیاسی، نهادهای حقوقی، نهاد خانواده، نهادهای تعلیم و تربیت، نهادهای اقتصادی، دگرگونی در سطح سازمانها و پایگاههای اجتماعی، دگرگونی در سطح رفتارهای معمول، دگرگونی در سطح فرهنگ و دگرگونی در سطح اعتقادات. بهطور کلی تغییر مبانی در دوران معاصر بر اساس لذات و نیازهای انسانی است؛ این در حالی است که مبانی تغییر در دوره پیامبر (ص) بر احکام و حدود اسلامی مبتنی است.
Up to now, management theorists have proposed various strategies for change management. Islamic management studies have considered the management of the Prophet's era in the presentation of Islamic values and norms. Employing grounded theory and meta-analysis, this research made an attempt to pinpoint the most prominent categories, and causal, contextual, and mediating conditions for identifying the strategies and outcomes of the study. The results were confirmed by university professors and Howzeh instructors through Delphi method. Afterwards, the similarities and differences between these strategies were identified and analyzed by comparing the change strategies in the era of the Prophet and the contemporary era. The research resulted in ten key factors relating the differences between change strategies of the Prophet Muhammad (PBUH) and those of the twentieth century. They included differences at institutional levels, governmental and political levels, legal levels, family institutions, education institutions, economic institutions, organizational and social entities levels, general behavior, and cultural and faith levels. Generally, the foundation of contemporary changes is based on human pleasure and requirements; while the basis of change in the Prophet's era relies on the Islamic creeds and principles.
خلاصه ماشینی:
برای ماندن در صحنه رقابت نیز راهی جز شناخت تغییر، مفاهیم ، راهبردها و روشهای آن وجود ندارد؛ به بیان دیگر، دنیای متلاطم و درحال تغییر ما، نیازمند نوعی مدیریت آینده نگر، انطباق پذیر، خلاق و پویاست ؛ مدیریتی که خاص دوره بحران ، دوره تغییرات سریع ، عصر دگرگونیهای ساختاری نظام اجتماعی و سیاسی، تحولات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی، کمیابی و بحران منابع ، محدودیتها و آلودگیهای محیط زیست و عصیانهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است (میرسپاسی، ١٣٩٣: ٤٠).
راهبردها و نمونه های عینی و عملی تغییرات اجتماعی دوره پیامبر(ص ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) روش شناسی تحقیق با توجه به هدف تحقیق ، شناخت مستند و شفاف تغییرات اجتماعی و رفتاری دوره حضرت رسول اکرم (ص ) و راهبردها و روشهای تغییر مورد استفاده در آن دوران و سپس تطبیق آنها با راهبردها و روشهای تغییر در دوره کنونی، روش پژوهش ابتدا روش اسنادی و مطالعه نظری است .
شرایط علی، زمینه ، مقوله اصلی، شرایط واسطه ای، راهبردها و پیامدها برگرفته از یافته های دور سوم دلفی (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس جدول ٣ با توجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات در پاسخ به سؤالهای پرسشنامه مصاحبه شوندگان ، راهبردهای تغییر، که در دوره حضرت رسول اکرم (ص ) از آنها استفاده شده است ، تقریبا منحصربه فرد و یا حداقل به میزانی که در آن دوره بر آنها تاکید شده است در دوره کنونی یا اساسا به آنها اعتقادی ندارند و یا به عنوان راهبردهای جنبی و دست دوم به آنها مینگرند؛ از جمله ؛ راهبرد تسلیم وحیشدن و رجوع به قرآن ، مختص دوره حضرت رسول اکرم (ص ) بوده است و در راهبردهای تغییر در نظام مدیریت معاصر هیچ نشانه ای از آن ملاحظه نمیشود.