چکیده:
بررسی مطالعه و ثبت هر کدام از گونه های زبانی، برای پیبردن به چگونگی سازوکار نظام
زبان های بشری بسیار حائز اهمیت است. از جمله موضوعات مورد بررسی ذیل مطالعات
زبان شناسی، بررسی فرآیند نحوی حرکت پرسش واژه و مشخصا پرسش واژه های چندگانه در
زبان هاست. در پژوهش حاضر، تلاش بر آن بوده است تا در چارچوب برنامه ی کمینه گرا و بر
اساس اصل جذب نزدیک ترین پرسش واژه، جایگاه جملات حاوی دو یا چند پرسش واژه و
شیوه ی عملکرد آن ها در زبان مازندرانی مورد مطالعه قرار گیرد. هدف از این پژوهش، ارزیابی
نوع نگرش این رویکرد در بررسی این گونه از ساخت های دارای پرسش واژه در زبان مازندرانی
است. بررسی ساخت های حاوی ادات استفهامی چندگانه در این زبان نشان می دهد که انشقاق
نمی باشد. در پرسش واژه های دوتایی یا ACP پرسش واژه ها در این زبان نیازمند اعمال اصل
نبوده و (wh-feature) چندتایی درجا که حرکت وجود ندارد، متمم ساز دارای ویژگی سوالی
در جایگاه مشخص گر گروه متمم نما قرار (wh-expression) ضرورتی ندارد که عبارت پرسشی
گیرد. در مورد جملاتی که حرکت پرسش واژه ها در آن اختیاری بوده، نیازی به اعمال اصل
نیست. داده های این پژوهش به روش کتابخانه ای و استفاده از شم زبانی گویش وران ACP
گردآوری شده و شیوه بررسی آن ها توصیفی - تحلیلی می باشد.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر، تلاش بر آن بوده است تا در چارچوب برنامهی کمینهگرا و بر اساس اصل جذب نزدیکترین پرسشواژه، جایگاه جملات حاوی دو یا چند پرسشواژه و شیوهی عملکرد آنها در زبان مازندرانی مورد مطالعه قرار گیرد.
فرض بر این است که اینگونه ساختها در زبان مازندرانی به دلیل وجود آزادی نسبی در ترتیب واژگانی و نحویِ این زبان، عملکردی متفاوت داشته باشند؛ حال پرسش اینجاست که در زبان مازندرانی حرکت دو یا چند پرسشواژه چگونه است و آیا رعایت اصل "جذب نزدیکترین پرسشواژه" اعمال می شود؟ با توجه به توضیحات داده شده، این پژوهش سعی بر انجام مطالعهی تطبیقی جایگاه ساختهای حاوی پرسشواژههای چندگانه در زبان مازندرانی و مقایسهی آن با زبان فارسی معیار و انگلیسی را دارد.
بنابراین تلاش بر آن بوده است تا در چارچوب برنامهی کمینهگرا و با توجه به اصل جذب نزدیکترین پرسشواژه و با فرضِ عملکرد متفاوت زبان مازندرانی، این حرکت بررسی شده و ضمن معرفی دادههای مرتبط با این ساختها، ویژگیهای مهم آنها به لحاظ نحوی و اطلاعاتی مورد بررسی قرار گیرد.
از طرف دیگر، ضمن تشریح مفهوم "نقض اثر برتری"، نظر کهنموییپور (2001) که بر این باور است برخی جملات چند استفهامی دستوری زبان فارسی مواردی از نقض اثر برتری نمیباشند، را به نقد کشید و با ایجاد پیشنهاد یک " مجوز نحوی برای نقض اثر برتری" مشخص نشان داد که نظر وی در مورد جملاتی که پرسشواژه در آن در جایگاه فاعل قرار دارد قابل اعمال نمیباشد.