چکیده:
بی طرفی در محیط کسب و کار فعلی به این دلیل که اقتصاد امروز اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری است بهشدت مورد نیاز است. این پژوهش پیمایشی – کاربردی بوده و به ارزیابی تأثیر عدالت سازمانی بر روی اشتراکگذاری دانش در میان اساتید و کارکنان یک محیط آموزشی پرداخته است. در این پژوهش بر روی پنج شکل از عدالت سازمانی (توزیعی، رویهای، تعاملی، زمانی و مکانی) و دو شکل از اشتراکگذاری دانش (انتقال و گردآوری) تمرکز شده است. دادهها با استفاده از نرمافزار spss تحلیل و به لحاظ اینکه این پژوهش مجموعهای از همبستگیها را میآزماید، دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارAmos مدلسازی شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که میان عدالت سازمانی و اشتراکگذاری دانش رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. نتایج این پژوهش بیانگر این موضوع میباشد که میان عدالت توزیعی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر، رابطه معناداری وجود ندارد، اما میان چهار بعد دیگر عدالت سازمانی (عدالت رویهای، عدالت تعاملی، عدالت زمانی و عدالت مکانی) و اشتراک دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
Neutrality in the current business environment is desperately needed because today's economy is a knowledge-based economy. This research is a survey-applied study and evaluates the impact of organizational justice on knowledge sharing among teachers and staff in a teaching environment. This study focuses on five forms of organizational justice (distributive, procedural, interactive, temporal and spatial) and two forms of knowledge sharing (transfer and collection). Data were analyzed using SPSS software and as this study tests a set of correlations, the data from the questionnaire were modeled using Structural Equation Modeling (SEM) and Amos software. The results show that there is a positive and direct relationship between organizational justice and knowledge sharing. The results of this study indicate that there is no significant relationship between distributive justice in Malek Ashtar University of Technology, but between the other four dimensions of organizational justice (procedural justice, interactive justice, temporal justice and spatial justice) and knowledge sharing a positive relationship. And there is meaning.
خلاصه ماشینی:
فرضيههاي پژوهش پژوهش حاضر درصدد بررسي رابطه ميان عدالت سازماني و اشتراک دانش در ميان اساتيد و کارمندان يک واحد آموزشي ميباشد، اين پژوهش داراي پنج فرضيه به شرح زير است: فرضيه ١: عدالت توزيعي، اشتراکگذاري دانش را بهطور مثبت و معنيدار تحت تأثير قرار ميدهد.
با توجه به جدول شماره ٥ ضريب رگرسيوني تأثير متغير عدالت رويهاي بر اشتراکگذاري دانش برابر ٠/١٦١ ميباشد، همچنين مقدار ناحيه بحراني براي اين ضريب برابر ٣/٣٧٦ و بيشتر از ١/٩٦ ميباشد که نشان از معنيدار بودن اين ضريب در سطح خطاي ٥ درصد است.
با توجه به جدول شماره ٥ ضريب رگرسيوني تأثير متغير عدالت تعاملي بر اشتراکگذاري دانش برابر ٠/٣٩٢ ميباشد، همچنين مقدار ناحيه بحراني براي اين ضريب برابر ٤/٠٣٣ و بيشتر از ١/٩٦ ميباشد که نشان از معنيدار بودن اين ضريب در سطح خطاي ٥ درصد است.
با توجه به جدول شماره ٥ ضريب رگرسيوني تأثير متغير عدالت زماني بر اشتراکگذاري دانش برابر ٠/٣٧٧ ميباشد، همچنين مقدار ناحيه بحراني براي اين ضريب برابر ٣/٧٦٤ و بيشتر از ١/٩٦ ميباشد که نشان از معنيدار بودن اين ضريب در سطح خطاي ٥ درصد است.
با توجه به جدول شماره ٥ ضريب رگرسيوني تأثير متغير عدالت مکاني بر اشتراکگذاري دانش برابر ٠/٣٤٢ ميباشد، همچنين مقدار ناحيه بحراني براي اين ضريب برابر ٤/٠٧٠ و بيشتر از ١/٩٦ ميباشد که نشان از معنيدار بودن اين ضريب در سطح خطاي ٥ درصد است.
Sustainable Human Resource Management: How to Create a Knowledge Sharing Behavior through Organizational Justice, Organizational Support, Satisfaction and Commitment.