چکیده:
شناسایی ویژگیها و شاخصهای کارکنان کلیدی و تأثیرگذار در مراکز آموزشی و دانشگاهی اولینگام فرایند تربیت و آموزش است و از آنجاکه سپاه پاسداران، باید از مستعدترین افراد در مشاغل فرماندهی و مدیریتی بهره ببرد؛ هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی ویژگیها و شاخصهای فرمانده گروهان آموزشی متناسب با الگوی تحول و تعالی سپاه است. پژوهش حاضر به روش آمیخته انجام شد. در بخش مطالعه کیفی، نمونهگیری هدفمند ازطریق مصاحبه با 12 نفر از فرماندهان و مدیران آموزشی تا رسیدن به مرحله اشباع نظری و یافتهها با روش تحلیل محتوا تحلیل شد. در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد بین 66 نفر از فرماندهان گروهانهای آموزشی با روش نمونهگیری تصادفی، توزیع و جمعآوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با تأیید استاد راهنما و چند نفر از اعضای هیئتعلمی و روایی سازه نیز ازطریق تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. بررسی وضعیت و اولویتبندی ابعاد، شاخصها و ویژگیها با آزمونهای t تکنمونهای و فریدمن در نرمافزارspss25 انجام شد. نتایج پژوهش به شناسایی20 ویژگی و 8 شاخص در بعد شایستگیهای عمومی و 42 ویژگی و 9 شاخص در بعد شایستگیهای حرفهای منجر شد.
Identifying the characteristics of key and influential employees of educational centers is the first step in the process of education. Since the Islamic Republic Revolutionary Guards Corps need to employ the most talented members for command and management positions, this research is intended to identify and arrange the characteristics and indicators of the commanders of educational companies in accordance with the pattern of Transformation and Excellence Plan of Sepah. This is a mixed research. In the qualitative part of the study, purposeful sampling method was used through interviewing 12 educational commanders and managers up to theoretical saturation. The results were analyzed through content analysis method. In the quantitative section, a researcher-made questionnaire, with a reliability of 0.88 calculated through Cronbach's alpha coefficient, was distributed among 66 commanders of the educational centers selected by random sampling. The face validity and content validity of the questionnaire was confirmed by the supervisor and a number of faculty members, and the construct validity was confirmed through exploratory factor analysis. The status and prioritization of dimensions, indices and characteristics were tested by one-sample t-test and Friedman test by SPSS25 software. The study resulted in the identification of 20 characteristics and 8 indicators in the field of general competencies, and 42 characteristics and 9 indicators in the field of professional competencies.
خلاصه ماشینی:
تعداد شاخص ها، معرف ها و سنجه هاي هر طيف ابعاد ارزشيابي شاخص معرف سنجه (رجوع شود به تصوير صفحه) پيشينه پژوهش خورشيدي و قرباني (١٣٩١) در پژوهشي با عنوان «عوامل و شاخص هاي مؤثر در رهبري و مديريت فرماندهان نيروي زميني در آينده » به بررسي عوامل و شاخص هاي مؤثر در رهبري و فرماندهي فرماندهان نيروي زميني و ترتيب اولويت عوامل و شاخص هاي مذکور و درنهايت ارائه الگوي مطلوب رهبري و مديريت از ديدگاه فرماندهان و مديران عالي اين نيرو با روش مطالعه کمي پرداخته اند.
مدل مفهومي برگرفته از تجزيه وتحليل پرسشنامه ها 03 روش شناسي پژوهش اين پژوهش با هدف شناسايي و اولويت بندي ويژگيها و شاخص هاي فرمانده گروهان آموزشي متناسب با الگوي تحول و تعالي سپاه در دانشگاه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام انجام شده است .
مشخصات مديران و فرماندهان مصاحبه شونده (رجوع شود به تصوير صفحه) سؤال اصلي: ويژگي ها و شاخص هاي فرماندهان گروهان هاي آموزشي متناسب با الگوي طرح تحول و تعالي سپاه در دانشگاه حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام کدامند؟ تجزيه وتحليل داده ها در بخش اول اين پژوهش از نوع تحليل محتواست که در مرحله اول تمام متون پياده سازيشده از مصاحبه هاي صورت گرفته را چندين مرتبه بادقت مطالعه نموده و سپس در مرحله دوم ، پژوهشگر جملات مرتبط با شاخص هاي فرمانده گروهان آموزشي را از خلال متون نوشته شده استخراج کرده است که به علت عدم اطاله بحث از ذکر جزئيات آن خودداري شده است .
مشخصات پاسخ دهندگان به پرسشنامه ها مشخصات پاسخ دهندگان ازحيث درجه و رتبه خدمتي (رجوع شود به تصوير صفحه) براي آزمون روايي سازه و استحکام مقوله بنديهاي فوق ، نتايج جدول تحليل عاملي اکتشافي پرسشنامه شاخص هاي فرمانده گروهان هاي آموزشي مورد بررسي قرار گرفته است .