چکیده:
زمان در آیین هندو، به گونهای متفاوت از آیینهای سامی نگریسته میشود. طبق عقاید هندو، زمان از چرخههایی تودرتو تشکیل شده که دورههای آنها به تناوب تکرار میشود و کوتاهترین دوره آن، از چهار مرحله پی در پی تشکیل شده که آخرین آنها کَلی یوگه نام دارد. از این رو دوره کَلی یوگه را میتوان به نحوی آخرالزّمان هندو به شمار آورد. متون هندو، کَلی یوگه را عمدتاً با ویژگی غلبه بدیها بر نیکیها توصیف کردهاند و به ظهور یک منجی در آن دوره اشاره میکنند که با غلبه دادن نهایی خیر بر شر، زمینه ورود بشریت به دورهای جدید از ترقی و پیشرفت را که مرحله آغازین دوران بعدی تاریخ است، فراهم خواهد ساخت. با این حال، تحقیقات دقیقتر نشان میدهد که در این باره اندکی ناسازگاری در متون وجود دارد، و معرفی کلی یوگه با اوصاف ناخوشایند، بیشتر ناشی از شرایط خاص حاکم بر دوران نگارش متون متأخر هندو بوده است. در این مقاله، ضمن بررسی مفهوم «زمان ادواری» در تفکر هندو، و توصیف متون مقدس هندو از کَلی یوگه، نظراتی را که برای تطبیق آن بر دورههای مختلف تاریخی- بهخصوص دوران معاصر- ارائه شده، بررسی خواهیم کرد.
The time in Hinduism is considered in a way different from that of Semitic religions. According to Hindu beliefs, the time is a complication of recurrent internal circles which repeat regularly, and the shortest of them is constituted of four periods which the last of them is called Kali Yuga. So, the Kali Yuga can be considered somehow as ‘the End of Time’ in Hinduism. The Hindu Scriptures have described Kali Yuga mostly with a character of prevailing of the bad over the good, and refer to appearance of a savior who will make the good prevail on the bad, and will provide a way to enter a new glorious period of time, which is the first period of the next regular circle. However, the fine examinations show that there is a slight discord between the texts, and such an unpleasant description of Kali Yuga comes from the especial situations during which the later Hindu texts were written. In this article, we will examine the concept of ‘circling time’ in Hindu beliefs and the descriptions of Kali Yuga in Hindu scriptures, and we will examine also the ideas which compare it with different periods of the history, especially with the period of time in which we live.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله ، ضمن بررسي مفهوم «زمان ادواري» در تفکر هندو، و توصيف متون مقدس هندو از کلي يوگه ، نظراتي را که براي تطبيق آن بر دوره هاي مختلف تاريخي- به خصوص دوران معاصر- ارائه شده ، بررسي خواهيم کرد.
١ با اين حال ، ما هنوز در «طليعه » کلي يوگه هستيم که خود ٣٦٠٠٠ سال طول ميکشد، و قسمت اصلي آن که شامل همان نشانه هاي ناخوشايندي است که برايش گفته اند، مدت ها بعد، از سال ٣٢٨٩٩ ميلادي آغاز خواهد 2 شد.
57–58 ]English translation in: Veluthat, Kesavan, “Making the Best of a Bad Bargain: The Brighter Side of Kaliyuga”, Indian Historical Review, 2014, 41 (2) 173-184].
57–58 ]English translation in: Veluthat, Kesavan, “Making the Best of a Bad Bargain: The Brighter Side of Kaliyuga”, Indian Historical Review, 2014, 41 (2) 173-184].
Sri Guro Granth Sahib, translated by Kartar Singh Duggal, Hemkunt Poublishers, New Delhi, 2004 (reprint: 2005), vol.
- Jñānappāna, by: Pūntānam, translated by Vijay Nambisan, Puntanam and Melpattur: Two measures of Bhakti, New Delhi, 2009 ]quoted in: Veluthat, Kesavan, “Making the Best of a Bad Bargain: The Brighter Side of Kaliyuga”, Indian Historical Review, 41 (2), 2014.
- Matsyapurāṇa ]English translation in: Veluthat, Kesavan, “Making the Best of a Bad Bargain: The Brighter Side of Kaliyuga”, Indian Historical Review, 41 (2), 2014.
- Nārāyaṇīyam, by: Bhatta, Melputhur Narayana, (with Malayalam commentary), 6th edition, Guruvayur, 2008 ]English translation in: Veluthat, Kesavan, “Making the Best of a Bad Bargain: The Brighter Side of Kaliyuga”, Indian Historical Review, 41 (2), 2014.