چکیده:
سواد رسانهای بهعنوان یک استراتژی، پس از آنکه بهعنوان یک ضرورت برای ترویج در کشور بهمنظور بهرهمندی مفید و مؤثر از رسانهها و کاهش عوارض مخرب آن شناخته شد و پشتوانة یک اجماع علمی را کسب نمود میبایست در کشور اجرائی گردد. بر همین اساس، درخصوص عملیاتی کردن آن اقدام نمود. به همین انگیزه و با ایجاد تفکر انتقادی و شکلگیری فضاهای شکبرانگیز در حوزة رسانه بود که به این مقوله نگاه خاصی بخشیده شد. برای این مهم جمعیت بالای 18 سال شهر تهران که حدود 6 میلیون و 600 هزار نفر بودند، با استفاده از نمونهگیری مورد آزمون قرار گرفت و با استفاده از پرسشنامه سه مؤلفة اعتماد، مشارکت، احساس تعلق سرمایه اجتماعی و دو مؤلفه اخلاقی و احساسی سواد رسانهای مورد آزمون قرار گرفت. نتیجه تحقیق نشان میدهد که رابطة مستقیم و معناداری بین بعد اخلاقی سواد رسانهای و سرمایة اجتماعی وجود دارد یعنی با بالا رفتن بعد اخلاقی سواد رسانهای، سرمایة اجتماعی فرد نیز افزایش مییابد. بعد اخلاقی به توانایی درک و دریافت ارزشهای نهفته در پیام رسانهها تأکید دارد. همچنین نتیجه تحقیق نشان میدهد که رابطة مستقیم و معناداری بین بعد احساسی سواد رسانهای و سرمایة اجتماعی وجود دارد یعنی با بالا رفتن بعد شناختی سواد رسانهای، سرمایة اجتماعی فرد نیز افزایش مییابد.
Media literacy as a strategy has to be implemented in the country after it has become known as a necessity for promotion in the country in order to benefit from the effective and effective use of the media and reduce its destructive effects, and it should support a scientific consensus. This was the motive for critical thinking and the formation of sprawling sphere in the media field, which gave a special look to this issue. Using a questionnaire, three components of trust, participation, social capital and social and social components and two cognitive and aesthetic components Media literacy was tested. The result of the research shows that there is a direct and significant relationship between the ethical dimension of media literacy and social capital, that with the rise of the ethical dimension of media literacy, individual social capital also increases. The moral dimension emphasizes the ability to understand and retrieve the hidden values in the media message. The next sense sense of media literacy that forms the periphery of the outer layer, where the audience is exposed to media messages through one of the five senses, is the cradle of Marshall McLuhan's theory, which states: "Each medium along One of the five senses is human.
خلاصه ماشینی:
com مقدمه سواد رسانه اي به عنوان يک مهارت اجتماعي که ميتواند همراه با تفکـر انتقـادي و اسـتدلالي مخاطبان را به صورت فعال و پويا با پيام ها و توليدات رسانه اي آشنا کند، در مطالعات رسـانه اي ميتواند مورد تأمل قرار گيرد و اساسا هدف اصلي آن اين است که شهروندان جامعـه را بـراي بهره برداري مفيد و سودمندانه از مسائل زندگي و حيات اجتماعي، سياسي و فرهنگي آماده کند.
رسولي و پاکطينت (١٣٩٠) در پژوهشي باعنوان «بررسي نقش رسانه هاي جمعي در شکل گيري سرمايه اجتماعي بين شهروندان شهر يزد» نشان دادند که بين ميزان استفاده از رسانه هاي جمعي و سرمايۀ اجتماعي همبستگي وجود دارد و به اين علت که هر دو متغير يعني رسانه هاي جمعي و سرمايۀ اجتماعي، در سطح فاصله اي اندازه گيري شده اند از ضريب همبستگي پيرسون بهره گرفته شده است .
( از آنجا که تعداد اعضاي جامعۀ مورد مطالعه يعني جمعيت بالاي ١٨ سال شهر تهران که در اين پژوهش حدود ٦ ميليون و ٦٠٠ هزار نفر است ، براساس جدول مورگان ، لين ، کهن و کرجساي که در آن تعداد نمونه با توجه به تعداد اعضاي جامعه آماري مشخص مي شود (مؤمني ، ١٣٨٦) و نيز فرمول کوکران تعداد ٣٨٤ نفر انتخاب و براي احتياط تعداد ٤٠٠ نفر در نظر گرفته شد تا تأثير دو مؤلفه اخلاقي و احساسي سواد رسانه اي بر توسعه سرمايه اجتماعي شهروندان تهراني حاصل شود.
هدف اين مقاله بررسي نقش مؤلفه هاي احساسي و اخلاقي سواد رسانه اي در توسعه سرمايۀ اجتماعي بين شهروندان تهراني بوده است .