چکیده:
همواره در مباحث آموزشی حسابداری،مقایسه حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی به گونهای جلب توجه مینماید که گویی این دو بخش با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارند و حال آنکه در مقام مقایسه مصادیق عملی هریک از این گرایشهای حسابداری،تشابهات و نقاط اشتراک،خود را به خوبی مینمایانند.یکی از این مصادیق،حسابداری قیمت تمام شده1 است.آنچنانکه فدارسیون بین المللی حسابداران IFAC در بررسی شماره 12 خود تحت عنوان دور نمای حسابداری قیمتت تمام شده برای بخشهای دولتی2به اینگونه بیان میدارد که:
حسابداری قیمت تمام شده جنبهای از مدیریت مالی و کنترلی مدیریت است و بایستی توسط مدیران برنامهریزی و سایرین به عنوان یک ابزار مدیریتی در فعالیتهای روزانه و توسط مدیران عالی در جایگاههای سرپرستی و ارزیابی آنها مورد استفاده قرار بگیرد.2
و به سادگی میتوان دریافت که این برداشت در بخش حسابداری بازرگانی نیز عینا قابل استفاده و درست است.
از طرف دیگر حسابداری دولتی نیز همانند حسابداری بازرگانی در ایفای نقش پاسخگویی (آنچنانکه پروفسور ایجیری3در سال 1982 برای اولین بار این مفهوم را در مفاهیم حسابداری دولتی وارد کرد)2میبایستی واحدهای اقتصادی را یاری دهد و توجه به موضوع حسابداری قیمت تمامشده در بخشهای دولتی نیز میتواند یکی از اقدامات مفید در این راستا تلقی شود.
این مقاله سعی دارد صرفا در مقام یک تذکر نسبت به موضوع قابل طرح بودن حسابداری قیمت تمام شده در حسابداری دولتی انجام وظیفه نماید.
خلاصه ماشینی:
"حسابداری قیمت تمامشده در بخشهای دولتی نیز میتواند یکی از اقدامات مفید در این راستا
حسابداری قیمت تمام شده در این بخش دارد.
اطلاعات دولتی و فرایندهای حسابداری قیمت تمام شده مربوط مورد
شایسته است که دلایل عدم به کارگیری حسابداری بهای تمام شده را نیز مورد
هزینهها یا بهای تمام شده یا نامربوط است و یا در درجه دوم قرار دارد.
هر حال این موارد قابل تأمل است و در مسیر استقرار حسابداری بهای تمام شده
سال 1995 بیانیه شماره 4 خود را تحت عنوان مفاهیم و استانداردهای حسابداری بهای تمام شده مدیریتی،منتشر کرد.
ایجاد کرد و این برنامه نیز در فوریه سال 1997 سیستمهای حسابداری بهای تمام شده
مفاهیم بهای تمام شده مورد استفاده بایستی تعریف بشود.
تعیین اهداف است که در تعیین مفاهیم بهای تمام شده مورد استفاده قرار میگیرد.
این نکته نیز بایستی مورد توجه قرار بگیرد که هزینهها صرفا هزینههای ثبت شده در
نیز مشکلات و مسائل خاصی را در حسابهای بهای تمام شده در این بخش ایجاد
حسابداری بهای تمام شده به صورت هدفمند(سیستمی)برای تأمین اهداف اطلاعاتی
ضمنا این گزارشها بایستی اطلاعات مربوط به بهای تمام شده مورد نیاز
حسابداری بهای تمام شده به نحوه پاسخدهی مدیران ارشد دولتی در مورد سؤالات
حسابداری بهای تمام شده به چه نحوی در بودجهریزی مورد استفاده قرار
کدام اطلاعات بهای تمام شده مدیریتی مورد نیاز است و کدام یک از
شده وجود دارد ولی همسویی این دو گرایش در عملکرد بهینه سیستم حسابداری مؤثر است."