چکیده:
پژوهش پیش رو با هدف ارائه مدلی برای رهبری اثربخش دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور انجام شده است. در این پژوهش از نظرات دانشمندان و محققان ایران و جهان در حوزه رهبری و مدیریت آموزش عالی و بویژه از چارچوب ها و مدل های رهبری اثربخش کالج های اجتماع محور و مراکز آموزش عالی فنی و حرفه ای در جهان بهره گرفته شد. روش مطالعه این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه اجراء توصیفی-پیمایشی است. همچنین از نظر داده ها در زمره پژوهش های آمیخته، طرح اکتشافی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران دانشگاه در سطح ستادی و روسای مراکز آموزشی می باشد. برای پاسخ به سوال های پژوهش، پژوهشگر با بررسی ادبیات پژوهش و مصاحبه نیمه ساختمند انجام شده، 54 شاخص به عنوان گویه های اصلی پرسشنامه تعیین و برای تعیین روائی و پایائی از روائی محتوا و سازه و از آلفای کرونباخ استفاده شد و به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی در میان 330 نفر از اعضای جامعه آماری توزیع و جمع آوری شد. نتایج به دست آمده حاصل از آزمون t تک گروهی و تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از تکنیک مدل یابی ساختاری، مدل نهایی رهبری اثربخش دانشگاه متشکل از 2 بُعد (بُعد نقش و مسوولیت و بُعد صلاحیت و شایستگی رهبری اثربخش دانشگاه) و 9 مولفه و 54 شاخص به دست آمد.
Present Research has been conducted with the aim of providing a model for effective leadership in the country's University of Applied Science. In this work the opinion of Iranian and world scientists and researchers in leadership and high education area and especially community- colleges and vocational high education centers models and frameworks of effective leadership was used. Methodology of this study from the prospective of objective is practical and from the prospective of implementation is descriptive-survey. From the point of data, it also mingles among the research and located in the exploration project. The study Statistical Society includes all managers of university at headquarters and heads of educational centers. To answer the survey's questions, researchers conducted a literature review and semi-structured interview, 54 Index as the main item questionnaire was determined and content validity and Cronbach's alpha was used to determine the validity and reliability and by stratified sampling method among 332 members of the community was collected and distributed. The results was obtained from t-test and exploratory factor analysis and by using structural modeling techniques, the final model of effective leadership consists of 2 dimensions (roles and responsibilities dimension and competence of effective academic leadership dimension) and 9 indices and 54 components.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتایج پژوهش ، مولفه های تاثیر گذار بر ارتقای رهبری اثربخش دانشگاه جامع علمی-کاربردی در دو بعد (بعد نقش و مسوولیت و بعد صلاحیت و شایستگی رهبری اثربخش دانشگاه ) به بحث و تفسیر آن پرداخته شده است .
یافته های انحصاری این پژوهش نشان می دهد که رهبری اثربخش دانشگاه شامل ٢ بعد است و بعد نقش و مسوولیت رهبری اثربخش دانشگاه در رتبه اول قرار دارد و برای این بعد، ٦ مولفه و ٣٦ شاخص شناسایی شده است .
یافته های انحصاری این پژوهش نشان می دهد که رهبری اثربخش دانشگاه شامل ٢ بعد است و بعد صلاحیت و شایستگی رهبری اثربخش دانشگاه در رتبه دوم قرار دارد و برای این بعد، ٣ مولفه و ١٨ شاخص شناسایی کرده است .
یافته های انحصاری این پژوهش ، به هر دو بعد نقش و مسوولیت رهبری اثر بخش و بعد صلاحیت و شایستگی رهبری اثربخش دانشگاه و نیز ضریب وزنی، میزان تاثیر گذاری و درجه اهمیت هر یک از ابعاد، مولفه و شاخص هایی که می تواند رهبری دانشگاهی را اثربخش کند، مورد توجه قرار داده است .
Impact of Academic Leadership on Faculty’s Motivation, and Organizational Effectiveness in Higher Education System, International Journal of Business and Social Science, Vol. 2 No. 8.