خلاصه ماشینی:
"اجتهاد امروزفقه بارور گستردۀ اسلام را به امور تافهو کم ثمر،درتنگنای مسایل فردی به بند نمیکشد و اززیان دزدی یک خوشه دم نمیزند،بلکه در مقامی کهمیخواهد از لاضرر سخن به میان آورد،بیش از هرزیان،زیانهای فاحشی را به بررسی میگیرد کهجامعهها را به کام مرگ و نابودی کشانده است،ازباندهای دزدی و چپاولگری که مصداق کامل افساد درزمین هستند و اقتصاد را فلج ساخته،و آنگاه نظام وسیاست مملکتی را به خطر انداخته،و خون حیاتیجامعهای را میمکند و شرایین زندگی عمومی را قطعمیکنند،از تروریستهای اقتصادی که ناگهان بهدلخواه خود بازار را باال و پایین میکنند و زیر و رومینمایند و نبض اقتصاد مملکتی را در دست میگیرندو همۀ اعتبار و حیثیت جامعه را فدای منابع شخصیخود میسازند،اجتهاد امروز در این قبیل مسایل واردمیشود و حکم صادر میکند،و چاره جویی مینماید،ومشابه این مسایل را به جای خوشه گندم برای مثالذکر میکند.
فقه و اجتهاددر این باره چه میاندیشد؟یک روز جنگ با شمشیر وتیر و نیزه و اسب و فیل و غیره انجام میپذیرفت و جاداشت که برای ممارست و تمرین و آماده نگه داشتنجنگجویان اجتهاد و فقه فتوا دهد که فقط مسابقات و&%12118FYKG121G% شرط بندی در همانها جایز است،ولی امروز که دنیایمتمدن از نظر نظامی به پیشرفتهای شگفت انگیزیدست یافته و به جای اسب و الاغ،تانک و زره پوش وهواپیما و هلیکوپتر و ناو جنگی به کار افتاده و به جاینیزه و تیر و شمشیر،اشعۀ لیزر،گازهای سمی،بمباتمی و هیدروژنی و موشکهای غول پیکر جایگزین شدهحالا فقه و اجتهاد در کتاب سبق و رمایه چه میگوید،چه مینویسد و چه انتظاری از جامعه دارد؟ صد افسوس که این روزها در میان برخی از فضلادربارۀ بانک و بانکداری در کشور اسلامی،به طوری کهشنیده میشود نظر سخیف و باطلی ارائه گردیده که بهجرأت میتوان آن را ضد جامعه،و ضد پیشرفت و تمدنبشری توصیف کنیم."