چکیده:
کیفیت پیشبینیها سود مدیریت، بسیار بالاتر از پیشبینیهایی است که توسط افراد خارج از سازمان انجام میشود. زیرا مدیریت اطلاعات بیشتری در خصوص وضعیت شرکت دارد، از طرحهای جاری شرکت آگاه است و به جزئیات اطلاعات مالی از دورههای قبل دسترسی دارد. به علاوه، اغلب منابع قابل ملاحظهای را به پیشبینیهای مالی اختصاص میدهد. مسئله اصلی این است که آیا فشار قیمتی سهام بر کیفیت پیشبینی سود مدیران اثرگذار است؟ از اینرو، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر فشار قیمتی سهام بر پیشبینیهای سود مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. معیار اندازهگیری پیش بینی سود مدیران؛ سود پیشبینی شده هر سهم، خطای پیش بینی سود مدیران و پیشبینی تهاجمی سود مدیران است. برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدل رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردیده است. نتیجه بررسی 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1390 الی 1395 حاکی از آن است که فشار قیمتی سهام بر پیشبینی سود مدیریت اثر منفی دارد. به علاوه، شواهد پژوهش نشان داد که فشار قیمتی سهام بر خطای پیشبینی سود مدیران اثر مثبت دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که فشار قیمتی سهام بر پیشبینی تهاجمی سود مدیران اثر مثبت داشته است. این نتایج مبین اهمیت و اثربخشی فشارهای قیمتی سهام در پیشبینیهای سود مدیریت است.
Management earnings predictive quality, is much higher than predictions by individuals outside the organization. Because managing more information about the status of the company, it is aware of the current plans of the company and has access to the details of financial information from previous periods. In addition, it often allocates significant resources to financial forecasts. The main issue is not whether stock price pressures affect the management earnings predictive quality? The main objective of this research is to investigate the effect of stock price pressure on management earnings expectations in listed companies in Tehran Stock Exchange. Measurement criterion for managers' earnings forecast; Earnings per share are forcasted, managers earnings forecast error and manager earnings aggressive forecast. To test the hypotheses of the research, multiple linear regression model has been used. The results of the survey of 140 companies listed in Tehran Stock Exchange during the period from 2011 to 2016 indicate that stock price pressures have a negative effect on managers earnings forecasting. In addition, the research evidence showed that stock price pressures have a positive effect on the forecast error of managers' earnings. Also, the results showed that stock price pressure had a positive effect on the manager earning aggressive forecast. These results indicate the importance and effectiveness of stock price pressures in managerial earnings forecasts.