چکیده:
زمینه: باور این مطلب که شناخت ضرورتهای مصرف هر جامعه میتواند خطوط اصلی و سیاستهای کلی سیاست گذاران در سطح ملی و بازرگانی را تشکیل دهد شاید دشوار باشد. اما سیر تحولات ساختاری تولید و عرضه محصولات و خدمات در دنیا باعث پیچیدگی در نوع رفتار مصرف کنندگان شده است که به طبع سبک زندگی و فرهنگ جوامع را دستخوش تغییر نموده است. و در هر عصر مردم به سبک زندگی به خصوصی زندگی میکردند. هدف: در این نوشتار تلاش شده است با گذری بر مفهوم سبک زندگی و مدلهایی از فرهنگهای غربی و ایرانی یک مدل نوین را در سبک زندگی ایرانی طراحی نماییم. روش: این پژوهش در جمله پژوهشهای کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام پذیرفته است. جامعه اماری در این پژوهش 17 نفر از اساتید دانشگاه انتخاب شده که با روش مصاحبه عمیق به عنوان مشارکت کنندگان اصلی در پووهش همکاری داشتهاند. یافتهها: بر اساس فرایند نظریه مبتنی بر داده بنیاد در مرحله کد گذاری نظری تعداد 900 داده با استفاده از نرم افزار مکس کیو دا شناسایی و کد گذاری شد و سپس در مرحله کد گذاری محوری تعداد 62 مفهوم دسته بندی و در مرحله کد گذاری انتخابی در 4 مقوله اصلی دسته بندی و مدل نهایی با استفاده از نرم افزار طراحی گردید. و سپس این مدل را با 62 شاخص در سه قومیت پارسی و اذری و عربی از طریق دیتا پنل مورد ازمون قرار گرفته است نتیجهگیری: مدل بدست امده چهار دسته از عوامل را در شکلگیری سبک زندگی نشان میدهد که عبارتند از عوامل محیطی، عوامل فردی، عوامل انسانی و نگرشها و ارزشها و این عوامل در قومیتهای متفاوت از ارزشهای متفاوتی برخوردار هستند و نسبت به مدلهای قبلی دارای جامعیت بیشتری میباشد.
Background: It is perhaps difficult to believe that recognizing the needs of each society can form the main lines and policies of policy makers at the national and commercial levels. But the trend of structural changes in the production and supply of products and services in the world has complicated the type of consumer behavior that has changed the lifestyle and culture of societies. And in every age people lived in a private lifestyle. Purpose: In this article, we have tried to design a new model in Iranian lifestyle by passing the concept of lifestyle and models of Western and Iranian cultures. Method: This research is in the context of qualitative research, which is carried out using a foundation-based approach to data theory. The population of this study was 17 selected university professors who participated in the profound interview as the main contributors to the study. . Findings: Based on the Grounded Theory, at the theoretical coding stage, 900 data were identified and encoded using Max-Q Da software, and then, in the axial coding step, 62 concepts were categorized and selected in the coding step In four main categories, the final model was designed using software. And then, this model is modeled on 62 indicators in three Persian, Azary, and Arabic languages through the data panel. Conclusion: The obtained model shows four categories of factors in the formation of lifestyle: environmental factors, individual factors, human factors and attitudes and values, and these factors have different values in different ethnicities and are more than models The previous one is more comprehensive.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشی تاریخ دریافت : ١٣٩٧/٠٥/٣٠ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٠٧/٠٦ طراحی مدل نوین سبک زندگی ایرانی- اسلامی با روش گرندد تئوری 1 محمد اسماعیلی جوشقانی 2 محمد رحیم اسفیدانی 3 محمد علی شاه حسینی چکیده زمینه : باور این مطلب که شناخت ضرورت های مصرف هر جامعه می تواند خطـوط اصـلی و سیاسـت - های کلی سیاست گذاران در سطح ملـی و بازرگـانی را تشـکیل دهـد شـاید دشـوار باشـد امـا سـیر تحـولات ساختاری تولید و عرضه محصولات و خدمات در دنیا باعث پیچیدگی در نوع رفتـار مصـرف کننـدگان شـده است که بالطبع سبک زندگی و فرهنگ جوامع را دستخوش تغییر نموده است و در هر عصر، مردم بـه سـبک بخصوصی زندگی می کردند.
برای انجام ایـن مطالعه باید به سؤالات ذیل پاسخ داده شود: ١- مدل نوین سبک زندگی ایرانی –اسلامی چگونه خواهد بود؟ ٢- مقوله های اصلی در تبیین مدل نوین سبک زندگی کدام هستند؟ ٣- آیا این مدل در فرهنگ های متفاوت به یک صورت خواهد بود؟ اصطلاح سبک زندگی از دو واژه استایل ٢ و لایف ٣ شکیل شده است کـه بـه نظـر مـی- / رسد واژه زندگی تا اندازه ای روشن باشد اگرچه نیـاز بـه بازشناسـی دارد و ایـن مفهـوم استایل است که شاید مفهوم زندگی را یدک کشیده و رنگ و شکل می دهد.