چکیده:
در محیط بسیار متغیر امروزه نیاز به ایجاد و توسعه سازمانهایی است که چابک و حرفهای بوده و حساسیت بالایی نسبت به تغییرات داشته باشند. برای چابک و حرفهایسازی سازمان، نیروی انسانی بایستی نقشهایی را ایفا نماید و برای این امر، لازم است از شایستگیهایی برخوردار باشد، بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارائه «الگوی راهبردی تربیت نیروی انسانی متناسب با چابک و حرفهایسازی ناجا» انجام گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعهای و از نظر روش از نوع آمیخته میباشد. گردآوری دادهها کتابخآنهای و میدانی و حجم نمونه براساس جدول مورگان به تعداد 123 نفر میباشد. برای تعیین روایی و اعتبار ابزار، از ضریب لاوشه[1] و آلفای کرونباخ و برای آزمون الگو از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، الگوی راهبردی تربیت نیروی انسانی متناسب با چابک و حرفهایسازی ناجا از 5 بعد و 32 مؤلفه به شرح زیر تشکیل میشود: 1- اصول و ارزشهای حاکم، شامل: خدامحوری، ولایتمداری، همکاری و هماهنگی، تفکر و عمل انقلابی وجهادی، مسئولیتپذیری وپاسخگویی، قانونمداری و انطباقبخشی، هوشمندی، روزآمدی و نوشوندگی و پویایی و انعطاف؛ 2- عوامل تأثیرگذار(ورودیها)، شامل: منابع انسانی، منابع فیزیکی، منابع مالی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، بستر فناوری اطلاعات، رویکرد تربیت و آموزش و مدیریت دانش؛ 3- فرایند تربیت نیروی انسانی شایستهمحور، شامل: نیازسنجی شایستگیمحور، طراحی، اجرا و ارزیابی؛ 4- عوامل محیطی تأثیرگذار، شامل: محیطهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، فناوری، قانونی و علمی-حرفهای؛ 5- دستاوردها(خروجیها)، شامل: نیروی انسانی متناسب با چابک و حرفهایسازی ناجا، نیرویانتظامی چابک و حرفهای، ارتقاء سرعت و دقت در مأموریتهای ناجا و ارتقاء نظم و امنیت جامعه.
In a variable environment, it is necessary to create and develop organizations that are agile and professional and are highly sensitive to change. The most important element in this area is the human resources, which play roles in the agility and professionalism of the organization. In order to function properly and effectively, the human resources are necessary to be competent; accordingly, the present study was conducted with the aim of presenting a "Strategic Model of Human Resources Education tailored to the Agility and Professionalism of NAJA". This research is objective, applied and developmental, and in terms of research method, it is a mixed-research type. The data collection method is library and field data and the sample size is 23 according to the Morgan Table. To determine validity and validity of the tool, Lawshe coefficient and Cronbach's alpha, and SPSS software and Smart PLS software were used to test the proposed model. Based on the findings and results of the research, the strategic model of human resources training is proportional to the agility and professionalism of NAJA from 5 dimensions and 32 components as follows: 1. Principles and values, including God-centeredness, velayatmadary, cooperation and coordination, revolutionary thinking and behavior, accountability and consistency, law and order, and compliance, intelligence, modernity and dynamism and flexibility 2. Effective factors (inputs), including: human resources, physical resources, financial resources, organizational culture, organizational structure, IT platform, education approach and knowledge management 3- Competency-oriented human resource training process, including: competence-based assessment, design, implementation and evaluation 4. Effective environmental factors, including: political, economic, cultural, social, technology, legal and scientific-professional environment 5. Achievements (outputs), including: human resources tailored to the agility and professionalism of NAJA, agile and professional NAJA, speeding up and accuracy in NAJA missions, and promoting community order and security.
خلاصه ماشینی:
بنابراين در مجموع ، ميتوان گفت که : ١- چابک و حرفه ايسازي، از ضرورت هاي سازمان اسـت ٢- بـراي چابک و حرفه اي شدن سازمان ، نيروي انساني تربيت شده از اهميت بسيار زيادي برخوردار است ٣- بـراي تربيت نيروي انساني، نياز به يک الگوي مدون و منسجم مـيباشـد کـه ضـمن کمـک بـه بسـيج امکانـات سازماني در راستاي تربيت نيروي انساني، سرعت و دقت دست يابي سازمان به اهداف مـورد نظر(چـابکي و حرفه ايسازي) را افزايش بدهد، که درحال حاضر چنين الگـويي وجـود نـدارد، لـذا مسـئله اصـلي ايـن پژوهش ، نبود يک الگوي راهبردي براي تربيت نيروي انساني متناسب با چابک و حرفه ايسـازي ناجـا ميباشد.
براي شناسايي ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هاي الگوي راهبردي تربيـت نيـروي انسـاني متناسـب بـا چابـک و حرفه ايسازي ناجا، ادبيات موجود در زمينه چابکي سـازماني ، سـازمان حرفـه اي و تربيـت نيـروي انسـاني مورد مداقه قرار گرفت و با خبرگان هر حوزه نيز مصاحبه هايي انجام شد، که در مجموع و به طورخلاصـه ، با توجه به ادبيات تحقيق ، مباني نظري ، اطلاعات حاصل از مطالعات اکتشافي و مصاحبه هـاي انجـام شـده ، موارد زير در طراحي مدل مفهومي تحقيق ، مد نظر قرار گرفته است : در ابتدا اصول و ارزش هاي حاکم بر تربيت نيروي انساني در ناجا، به استناد سند راهبردي تربيت و آموزش ناجا(١٣٩٦)، در قالب هشت مؤلفه به اين شرح درنظر گرفته شد: ١-خدامحوري ٢- ولايت مداري ٣- همکاري و هماهنگي ٤- تفکر و عمل انقلابي وجهادي ٥-مسئوليت پذيري وپاسخ گويي ٦- قانون مداري وانطباق بخشي ٧- هوشمند ، روزآمدي ونوشوندگي ٨- پويايي وانعطاف .