چکیده:
تلویزیون در مقام ابزار بازنمایی نقش مهمی در ترویج و بازتولید آموزههای گفتمان غالب دارد. تصاویر تلویزیونی صرفا ابژههای جذاب و سرگرمکننده یا منتقلکننده اطلاعات و آگاهی نیستند بلکه دلالتها و ارزشهای فرهنگی خاصی را در خود نهفته دارند. پژوهش حاضر با مطالعه مجموعه تلویزیونی پایتخت 5 در پی واسازی ارزشها و الگوهای رفتاری بازنمایی شده است. بهطورکلی این مطالعه در صدد آن است که نشان دهد؛ چه ارزشهای فرهنگی و الگوهای رفتاری در این مجموعه تلویزیونی بازنمایی شدهاند و مکانیسم بازنمایی آنها چگونه بوده است. این پژوهش برای رمزگشایی مضامین و دلالتهای فرهنگی این مجموعه تلویزیونی از رویکرد کیفی و روش نشانهشناسی استفاده کرده است. یافتهها نشان داد این سریال دلالتها و ارزشهای فرهنگی خاصی را در قالب ایدئولوژی سرمایه داری مردسالار به میانجی مجموعهای از نمادها، کنشها، موقعیتها، دیالوگها و الگوهای رفتاری برساخته است. این ایدئولوژی با بازنمایی تیپهای اجتماعی متعدد و برساخت دوگانههای از قبیل زن/مرد، کارگر/کارفرما، قانونمداری/قانونگریزی، درایت/بیکفایتی، مرد سرکش/زن رام سعی کرده است خود را موجه و منزه از هر خطایی نشان دهد و روابط و مناسباتش را طبیعی سازد.
The television as an instrument of representation plays an important role in promoting and reproducing of the doctrines prevailing discourse. The TV Images are not attractive and entertaining objects or transporter of information and awareness, but also have cultural significations and values. The present study by studying the television series of Paytakht 5 is following the deconstruction of represented behavioral patterns and values. In general, this study seeks to show how cultural values and behavioral patterns have been represented in this television series and how was their representation mechanism. This research uses a qualitative approach and semiotic method to decode the cultural themes and significations. The findings show that this TV series has constructed cultural values and significations in the form of patriarchal capitalism ideology to mediate a set of symbols, actions, situations, dialogues, and behavioral patterns. This ideology, by representing multiple social brigades and constructing some duality such as woman/man, worker/employer, labor/employer, legislation/unlegislation, tact/incompetence, tamed women/rebellious tried to represent itself as innocent being and makes its relations natural.