چکیده:
کتاب درسی از عناصر ضروری در فرایند آموزشی بهشمار میرود و در بسیاری از محیطهای آموزشی رسمی درکنار عناصر دیگر از قبیل معلم و فراگیر نقشمحوری را برعهده دارد. بیتردید ارزیابی و نقد این منبع آموزشی تأثیری مستقیم در آموزش و ارتقای کیفی آن خواهد داشت. پژوهش حاضر به نقد کتاب اصول و روش تحقیق در زبانشناسی کاربردی پرداخته است و با رویکردی توصیفی ـ انتقادی ابعاد شکلی و محتوایی این کتاب را درمعرض نقد قرار میدهد. درکنار مزیتهایی از قبیل تنوع فعالیتهای مختلف طراحیشده، گسترۀ منابع مورداستفاده، و رعایت اصول و قواعد نگارشی، از مهمترین نقاط ضعف آن میتوان به پوشش ندادن کامل اهداف تعیینشده در محتوای کتاب، نوسان در سطح دشواری زبانی، و نیز پایبندنبودن محتوا به سرفصل مقطع هدف اشاره کرد.
Textbooks are considered as one of the most essential requirements of any educational process (2003) and play an axiomatic role in many formal educational settings alongside other pivotal elements including teacher and learners. Undoubtedly, the evaluation and appraisal of such a critical component of education is not only a permanent need in any such context but also it directly enhances the quality and efficacy of educational practices. The present study critically appraises a textbook entitled "Understanding Research in Applied Linguistics". For the stated purpose, both content and facial aspects of the text are meticulously reviewed and evaluated. The most notable merits of the book include a good variety of activities designed, an extensive use and review of the related literature, and highly acceptable mechanics of writing; however, lack of rigid consistency and coverage of the stated objectives in the main text, fluctuations in the difficulty level of the language used and the inconsistency observed between the already designed ministerial syllabus and the content of the text are among the most salient shortcomings.
خلاصه ماشینی:
در ادامـۀ بخـش اول ، فصـل سوم کتاب رویکردی کاملاً محدود به رشتۀ آمـوزش زبـان را برگزیـده اسـت و بـه معرفـی برخی موضوعات این رشته اختصاص دارد؛ بـرای مثـال ، مباحـث مربـوط بـه مهـارت هـا و عناصر زبانی، بسندگی زبانی، توانش ارتباطی، راه بردهای یادگیری زبان ، ارزیابی دانش زبـان ، اکتساب و فراگیری زبـان اول و دوم ، انگلیسـی بـرای اهـداف ویـژه ، جامعـه شناسـی زبـان ، روان شناسی زبان ، تحلیل گفتمان ، فراگیری زبان به کمک رایانه و فناوریهـای نـوین ، تربیـت معلم زبان ، برنامه ریزی آموزشی، برنامه ریـزی درسـی، تهیـه و تـدوین مطالـب آموزشـی، و سرانجام اشاره ای به تحقیقات اخیر در این حوزه هـا و نیـز نشـریات و مجـلات مربـوط بـه حوزٔە کلی زبان شناسی کاربردی پایان بخش مطالب گستردٔە این فصل است .
بخش دوم کتاب با مقدمه ای مستقل بـر تحقیقـات کمـی آغـاز شـده و در ایـن مقدمـه ، نویسنده درابتدا در برقراری تمایز بـین رویکـرد تحقیـق و پـژوهش (research approach) و روش تحقیق (research method) میکوشد و این تمایز را به تحقیقات کمی و کیفـی مـرتبط میسازد، اما در ادامۀ این مقدمه (که البته مقدمۀ بخش دوم کتـاب اسـت ) در پـارگراف سـوم صفحۀ ٦٤، مؤلف نگاه خود را از این بخش برداشته و آن را به کـل کتـاب مـیانـدازد و بـه الگوی کتاب در ترتیب مباحث میپردازد.