چکیده:
زمینه: مهترین بعد شناخته شده حرفهگرایی در اعضای هیأت علمی دانشگاه، اخلاق حرفهای است. اخلاق حرفهای در دانشگاه، مجموعهای از اصول اخلاقی و استانداردهای سلوک است که رفتار اعضای این نهاد را تعیین میکند. در واقع، اخلاق حرفهای دانشگاهی، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن ارزشهای علمی در اجتماع علمی و چگونگی حفظ و اشاعه آن میباشد.
روش: پژوهش حاضر ترکیبی از روش همبستگی و پس رویدادی است و جامعه آماری آن کلیه اعضا محترم هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور بوده است که از این جامعه آماری 435 عضو هیات علمی به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 7 مولفه و 30 گویه میباشد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آمار توصیفی و استنباطی ( آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن، آزمون مدلیابی معادلات ساختاری، آزمون تی تک نمونه ای و آزمون تحلیل واریانس) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS 25 و LISREL 8/80 انجام شد.
یافته ها: مولفههای اخلاق حرفهای به ترتیب الویت با اشاره به نمره میانگین عبارتند از؛ مسولیت علمی، باور به خوداتکایی، اخلاق حرفهای، باور به مسولیتهای اجتماعی، رعایت سرمایههای ارتباطی ، رعایت سرمایههای شناختی، رعایت سرمایههای اجتماعی، حس تعلق به اجتماع علمی و رعایت سرمایههای ساختاری بوده است.
نتیجهگیری: هرچند وضعیت اخلاق حرفهای اعضای هیات علمی بالاتر از متوسط ارزیابی میشود، ولی هنوز فاصله زیادی با وضعیت مطلوب وجود دارد.
Background: The most well-known aspect of professionalism in the faculty is professional ethics. Professional ethics at the university is a set of ethical principles and standards of conduct that determine the behavior of its members. In fact, academic professional ethics is a process of rational thinking that aims to realize scientific values in the scientific community and how to maintain and disseminate it.
Method: The present study is a combination of correlation and post-event method and its statistical population is all respected faculty members of universities around the country. From this statistical population 435 faculty members were selected using stratified random sampling method. Is. The research instrument was a researcher-made questionnaire consisting of 7 components and 30 items. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (Pearson and Spearman correlation test, structural equation modeling test, one-sample t-test and analysis of variance). Data were analyzed using SPSS 25 and LISREL 8/80 statistical software.
Results: The components of professional ethics in order of priority with respect to the mean score are: scientific responsibility, self-reliance, professional ethics, belief in social responsibility, communication capital, cognitive capital, social capital, sense of belonging, and scientific community. Structural capital has been respected.
Conclusion: Although the professional ethics of faculty members are rated above average, there is still a large gap with desirable status.