چکیده:
یادگیری مهارتهای زندگی و چگونگی مقابله با مسائل و رویدادهای مختلف، نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت انسانها برعهده دارد. این تواناییها که مهارتهای هوش هیجانی نام گرفتهاند، میتوانند در بهبود ارتباطات اجتماعی و کیفیت زندگی افراد نقش بسزایی داشته باشند. امروزه رسانههای جمعی ازجمله تلویزیون، ابزار آموزشی مناسبی در جهت افزایش آگاهی کودکان به حساب میآیند که علاوهبر آموزشهای گوناگون، میتوانند کودکان را تحت تاثیر اطلاعات و مفاهیم ضمنی خود قرار دهند. در این مقاله تاثیر انیمیشن دورای جستوجوگر از جهت آموزشهای غیرمستقیم و نمایش مهارتهای هوش هیجانی، مورد مطالعه قرار میگیرند. بههمین منظور هشت قسمت از این مجموعه انیمیشنی با تکیه بر نظریة یادگیری مشاهدهای آلبرت بندورا و براساس مولفههای مدل هوش هیجانی بار ـ آن، بررسی و تحلیل میگردد. نتایج مقاله حاکی از آن است که این مجموعة انیمیشنی دربرگیرندة بازنماییهای مختلفی از مولفههای هوش هیجانی است که میتواند در بهبود این مهارتها در کودکان پیشدبستانی موثر واقع شود. با توجه به سالهای طولانی پخش این مجموعه و مخاطبان بسیاری که در سطح جهان دارد، به نظر میرسد که بررسی و مطالعة این انیمیشنها در بستر هوش هیجانی، میتواند اطلاعات مفیدی را در جهت ساخت مجموعههای موفق مشابه در کشور خودمان به دست دهد.
Learning life skills and how to deal with different issues and events plays an important role in the progress and success of human beings. These abilities, called emotional intelligence skills, can play an important and great role in improving social communication and quality of life. Today, mass media, including television, are a good educational tool for raising children's awareness that, in addition to training, children can be influenced by their implicit information and concepts. Emotional intelligence means one's self-awareness of emotions and the ability to control these emotions and feelings in oneself and others. In general, a person with high emotional intelligence, while having a proper knowledge of his emotions and feelings, can take the handle of these emotions and take appropriate actions subsequently. In this paper, the impact of Duraya's search engine animation for indirect learning and the display of emotional intelligence skills is studied. For this purpose, eight parts of this animation series, based on the observational learning theory of Albert Bandura, based on the Bar-on`s components of the emotional intelligence model, are analyzed. The results of this article suggest that this animation series includes various representations of emotional intelligence components that can be effective in improving these skills in pre-school children. Considering the proliferation of this collection and the many audiences around the globe, it seems that studying these animations in the context of emotional intelligence can provide useful information for building successful collections in our own country
خلاصه ماشینی:
مطالعۀ جنبه هاي آموزش غيرمستقيم و بهبود هوش هيجاني کودکان پيش دبستان در مجموعۀ پويانمايي «دوراي جست وجوگر» محمدرضا حسنائي١، معصومه موگوئي ٢ تاريخ دريافت : ٩٨/٠٧/١٥ تاريخ پذيرش : ٩٨/١١/٠١ چکيده يادگيري مهارت هاي زندگي و چگونگي مقابله با مسائل و رويدادهاي مختلف ، نقش مهمي در پيشرفت و موفقيت انسان ها برعهده دارد.
بنا بر عقيدة او، اهميت اين موضوع به اين دليل است که برخي از طراحان محتواهاي آموزشي، آن قدر مشتاق استفاده از فناوري و پيشرفت هاي گرافيکي مبتني بر رايانه هستند که براي آموزش مطالب به کودکان ، چگونگي يادگيري آن ها را به حساب نياورده و اين امر سبب ميشود که داده هايي بيش از حد به سيستم شناختي کودک سرازير کنند (٣٢ :٢٠٠٨ ,Schnotz &Lowe ).
Dora the Explorer: America’s bilingual Role Model دياز و همکارانش بر اين باور هستند که در اين مجموعه انيميشني، استفاده از لغات زبان دوم به صورت غيرترجمه شده ، کودکان را تشويق ميکند که با مشاهدة هر دو زمينه هايي که لغات در آن ها بکار برده ميشود و کارهايي که کلمات به آن ها اشاره دارد، در درک زبان دوم تلاش کنند.
, Carter) 2008: 78) او همچنين مشاهده ميکند که در برخي از قسمت هاي اين مجموعه ، مانند قسمت نقشۀ گم شده ١ هنگامي که شخصيت «نقشه » توسط پرنده اي ربوده ميشود، دورا از مخاطبان ميخواهد که به او کمک کنند تا نقشه اي براي خود بکشند.