چکیده:
هدف: ﻳﻜﻲ از وﻗﺎﻳﻊ اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﻳﺮی ﻛﻪ در زﻧﺪﮔﻲ آدﻣﻲ رخ ﻣﻲدﻫﺪ ﭘﺪﻳﺪة ﺳﺎﻟﻤﻨﺪی اﺳـﺖ و در ﻫﻤﺔ ﺟﻮاﻣﻊ ﺑـﺸﺮی ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﺗﻌﺪاد ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ از ﺟﻤﻌﻴﺖ را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی سالمندان انجام گردید. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری پژوهش سراهای سالمندان مناطق 1و2 شهر تهران بود، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر(از 3 مرکز با میانگین سنی 65 تا70 سال) در پژوهش شرکت کردند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیها قبل و بعد از مداخله به پرسشنامههای شادکامی آکسفورد (1989) و بهزیستی روانشناختی ریف (1995) پاسخ دادند. گروه آزمایش تحت آموزش امید درمانی به مدت هشت جلسه 90 دقیقهای بصورت هفتگی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت ننمودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss-19 استفاده گردید و از طریق آزمون آماری کوواریانس چند متغیری دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرات بهزیستی روان شناختی و شادکامی در گروه آزمایش، افزایش معنی داری در مرحله پس آزمون، نسبت به گرول کنترل داشته است. نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از آن بود که امید درمانی به شیوه گروهی میزان بهزیستی روان شناختی و شادکامی سالمندان گروه تحت مداخله را در مرحله پس آزمون به طور معناداری افزایش داده بود(01/0>P).نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد امید درمانی به عنوان یکی از روش های آموزشی توسط مشاوران در سراهای سالمندان دولتی و خصوصی میتواند استفاده شود.
Aim: The office space that is emerging in people's lives is a
major threat and is facing the challenge of the Tunisian
community. In a number of human factors, the population
consists of a very small number of 1s. The purpose of this study
was to investigate the effectiveness of group education based on
Hope Therapy on Happiness and Psychological Well-being in the
elderly.Method: This study was a quasi-experimental study with
pre-test and post-test design with control group and the statistical
population of the study was the Elderly Homes of Districts 1 and
2 of Tehran in 1977, using a convenience sampling method of 30
people (from 3 centers with mean age). 65 to 70 years old)
participated in the study and were randomly divided into two
experimental and control groups (15 in each group). Before and
after the intervention, subjects completed the Oxford Happiness
Questionnaire (1989) and Reef Psychological Well-being
Questionnaire (1995). The experimental group received eight
weeks of 90 minutes weekly sessions of hope therapy and the
control group received no intervention. SPSS software was used
for data analysis and data were analyzed by multivariate analysis
of covariance.Results: The mean and standard deviation of
experimental group for happiness variable were 38.13 and 7.62
and for psychological well-being variable were 35.49 and 5.43
respectively. The mean and standard deviation of control group
for happiness variable were respectively. 36.22 and 6.74,
respectively. For the variables of psychological well-being 34.68
and 5.04, the results showed that the experimental and control
groups were homogeneous, and the post-test results for the mean
and standard deviation of the experimental group in the variable,
respectively. Happiness was 41.67, 11.24 and in psychological
well-being 37/81, 7.28, respectively, for the control group in the
happiness variable 36.01, 6.43 and in the well-being, respectively.
The psychological set was 34.68 and 5.04, respectively. The
results showed that group education based on Hope Therapy
approach was effective on the happiness and psychological wellbeing
of the elderly (P <0.05). Psychological well-being was
significantly increased.Conclusion: According to the findings of
this study, it can be concluded that group based education based
on hope therapy can be used as a psychological training method
by counselors in public and private nursing homes.