چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه کیفیت مشارکت والدین در انجام دادن تکالیف درسی با عملکرد تحصیلی در حوزه خواندن (نمره خواندن، سعی در انجام دادن تکلیف و اهمالکاری) دانشآموزان پایه ششم انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر همۀ دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان اردکان از استان یزد بود که در سال 94-1393 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مطالعه حاضر شامل 366 نفر از دانشآموزان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه کیفیت مشارکت والدین دومونت و همکاران (2014)، پرسشنامه چند آیتمی تکالیف تراتواین و همکاران (2006) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) استفاده شده است. همچنین نمره خواندن دانشآموزان به عنوان یک بعد از عملکرد تحصیلی لحاظ شد. برای تحلیل دادهها روش رگرسیون چندگانه از نوع همزمان به کار رفته است. تجزیه و تحلیل آماری دادهها و نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون مؤید آن بود که از میان ابعاد مشارکت والدین، بعد کنترل از قدرت پیشبینی منفی برای نمرات خواندن و سعی در انجام دادن تکالیف و بعد ساختار، از قدرت پیشبینی مثبت برای نمرات خواندن و سعی در انجام دادن تکالیف برخوردار است؛ اما ابعاد مشارکت والدین، اهمالکاری فرزندان را پیشبینی نمیکنند. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان گفت، والدین با کاستن از رفتارهای کنترلی و محدودکننده خود و ایجاد ساختاری مناسب در خانه که از قابلیتهای فرزندانشان حمایت کند، میتوانند شاهد بهبود و افزایش عملکرد تحصیلی فرزندانشان در حوزه خواندن شوند.
This study was undertaken to investigate the relationship between quality of parental homework involvement and academic functioning in the reading domain (reading score, homework effort, and academic procrastination) among students. The statistical population of the study was comprised of all sixth graders in Ardakan, Yazd Province, in school year 2014-15. The sample consisted of 366 students who were selected by multi-stage cluster sampling method. The instruments included the Quality of Parental Homework Involvement Questionnaire (Dumont et al., 2014), Homework Effort Questionnaire (Trautwein et al., 2006), and the Procrastination Assessment Scale for Students (Solomon & Rothblum, 1984). In addition, students' reading scores were considered as a dimension of academic performance. To analyze the data, multiple regression analysis was utilized. The results indicated that among the dimensions of parental involvement, the control dimension could negatively predict homework effort and reading scores, while the structure dimension could positively predict reading scores and homework effort. It is worth mentioning that none of the parental involvement dimensions could predict academic procrastination. Hence, it can be concluded that parents can improve their children’s academic performance in reading through reducing their controlling behaviors and creating home environments in which children can thrive.