چکیده:
در این تحقیق که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته، پوسترهای تئاتر طراحی شده توسط میشل باتوری، طراح لهستانی، به عنوان یک متن که از لایه های مختلف تشکیل شده است، براساس نظریات نشانه شناسی لایه ای موردبررسی قرارگرفته است و سعی شده کنش دراماتیک و انتقال جوهره نمایش در آن ها مورد شناخت قرار گیرد. با تکیه بر نشانه شناسی لایه ای می توان کلیه لایه های متفاوت پدیدآورنده ی یک متن چندرسانه ای را در تعامل با یکدیگر و در نظام شبکه ای که تولید و دریافت متن را ممکن کرده است، بررسی کرد. میشل باتوری ازجمله طراحان گرافیکی است که آثارش را به خاطر قدرت زیاد در انتقال مفاهیم و طراحی های دراماتیک می شناسند. کنش دراماتیک و انتقال جوهره ی درونی نمایش از راه های مختلفی ممکن است که عنصر مشترک همه ی آن ها «دلالت یک دال تصویری در پوستر، به یک مدلول دراماتیک در اجرای تئاتری» است. انتقال اطلاعات مربوط به اجرا از طریق پوستر به مخاطب، حس کنجکاوی را در وی تشدید کرده و مخاطب را مشتاق می کند تا از دیگر عناصر و جزئیات اجرا نیز سردربیاورد و این امر می تواند اهمیت شایانی در رونق هنر تئاتر داشته باشد. فرضیه این پژوهش این است که از طریق شناخت تم و موضوع آثار نمایشی، می توان پوسترهایی برای آن ها تولید کرد که با ایجاد کنش دراماتیک، تم و موضوع را به مخاطب منتقل کنند. چنین فرآیندی می تواند در جذب مخاطب بیشتر تاثیرگذار باشد. سوال اصلی این پژوهش این است: ایجاد کنش دراماتیک اجرا در پوسترهای تئاتر از چه طریق امکان پذیر است؟ و هنرمندان و انتقال تم و مفهوم گرافیست از چه طریق می توانند پوسترهایی مناسب آثار نمایشی خلق کنند؟
Theater poster is one of inseparable part of the theater production in the modern era. Theater posters is not only an advertising to troupe stars or hall, but as the first element of theater that Approaches to the audience, like the other elements of drama and theater production, display information from the internal aspect of production to spectators and the audience. If the poster of the theater is not the theater’s first act, it’s an important one. The first information about the theater performs through the poster to the audience. Theater’s poster is not just an advertisement, an address, and so on. The poster invites us to the theater, tells us what kind of theater we are going to do (popular, political, intellectual, etc.) and many other information that can be presented in theater poster through dramatic action to the audience. Dramatic action is “a collection of events that together form the story and its original function is to reveal the character and the plot.” The above general definition of dramatic action makes two things clear: one is that the domain of dramatic action extends from the field of text and dramatic performances, and second that the transfer of the idea, the plot, and the theme through it is possible. Drama and dramatic action in two-dimensional arts such as poster is possible through different and intertextuality readings. A different aspect of the dramatic action on theater posters is that some graphic designers have been able to convey to the audience through dramatic action in the poster, theme or the essence of the dramatic effect. This study was conducted on descriptive- analysis method, theater posters designed by Michal Batory as a text, which is composed of different layers, based on the theories of semiotics is studied and tried to find a knowledge about dramatic action and transfer the theme and the concept of the theater in these posters.