چکیده:
هدف پژوهش حاضر جستجوی فرایندی برای هدایت توسعه حرفهای معلمان با بهرهگیری از نظریه یادگیری تحولی است. این پژوهش در یکی از مدارس ابتدایی پسرانه منطقه یک تهران، به روش کیفی و با 13 معلم مشارکتکننده در فرایند پژوهش انجام شده است. ابتدا مبانی موجود در حوزه یادگیری تحولی مورد بررسی قرار گرفت و از این رهگذر ویژگیهای یک فرایند مداخله یادگیری تحولی شناسایی شد. در مرحله بعد با بررسی و شناخت محیط پژوهش و کنار هم قرار دادن اطلاعات به دست آمده از این دو بخش، فرایند مداخلات مبتنی بر یادگیری تحولی، طراحی و اجرا شد. این مداخلات شامل یک دوره ده جلسهای کارگاه آموزشی بود. در پایان با بهرهگیری از مصاحبههای پدیدارشناسانه و مشاهدات میدانی نتایج انجام دادن چنین مداخلاتی در بستر پژوهش بررسی شد و بر این اساس، چالشها و پیشنهاداتی برای انجام دادن چنین مداخلاتی آورده شده است. نتایج نشاندهنده این است که یادگیری تحولی شرکتکنندگان در سه مقوله تغییرات معرفت شناختی، تغییرات خود و تغییرات رفتاری بروز میکند و در این میان تغییرات رفتاری از نظر فراوانی تغییرات، کمترین میزان را به خود اختصاص میدهند.
خلاصه ماشینی:
شواهد موجود نشان از درک اهميت اين مسئله براي تغيير و تحول نظامهاي آموزشي دارد، اما سؤال اصلي اين است که با توجه به زمينه هاي گوناگون اعم از فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي هر جامعه با کدام روش و چگونه اين کار را انجام دهيم که پس از مدتي به نقطه آغاز بازنگرديم و مجدداً در پي يافتن پاسخ به اين پرسش نباشيم که چرا با وجود برنامه هاي آموزش معلمان ، تغييري در عمل معلمان حاصل نشده است .
براي نشان دادن اينکه پژوهش بدون سوگيري و اغراض شخصي انجام شده است ، سعي شد در تحليل داده ها از ديدگاه مشارکت کنندگان استفاده شود تا صحت تحليل و تفسير نتايج را مورد بازنگري قرار دهند.
همچنين فرصتي فراهم شد تا شرکت کنندگان آگاه شوند که آيا معاني که ديگران از ويژگيها و رفتارهاي آنان دارند با معاني که خود فرد از آنها دارد مطابقت دارد؟ فعاليت «سفر يادگيريِ من » يکي از اصليترين فعاليتهاي طراحي شده براي اين دوره بود و به صورت يک پرسشنامه تشريحي طراحي شد و فرصتي بود براي گفتن و شنيدن از تجربه هاي تأثيرگذار زندگي حرفه اي و شخصي.
همان طور که نتايج گوياي اين امر است (جدول شماره ٤) تغييرات حاصل شده در نتيجه مداخلات يادگيري تحولي را مي توان در سه مقوله اصلي جهان بيني، خود و رفتارهاي مشارکت کنندگان مشاهده کرد.
Cranton, & Associates, Handbook of transformative learning: Theory, research, and practice (pp.